|
Kada je Ivan Merz studirao u Parizu proučavao je ondje razne katoličke
organizacije i udruženja za mladež. Od svih njih najviše mu se svidjela
organizacija "Croisade Eucharistique" upravo stoga jer je kod svojih
članova razvijala osjećaj i pobožnost prema presv. Euharistiji. Od njih je
Merz uzeo lozinku "Žrtva, Euharistija, Apostolat" i donio je u Hrvatsku te
predao Hrvatskom orlovskom savezu kojemu je bio suutemeljitelj. Od tada su
po toj lozinci živjeli brojni mladići i djevojke i ostvarivali je u svome
životu kao članovi katoličkih organizacija kojima su pripadali.
1960. godine prilikom jedne audijencije za voditelje i predstavnike iste
organizacije tadašnji Papa Ivan XXIII. tražio je izričito od njih da promijene
ime. Dapače u svome govoru koji im je uputio dao im je novo ime "Euharistijski
pokret".
Poslušni Svetom Ocu oni su prihvatili novo ime i od tada se zovu EUHARISTIJSKI
POKRET MLADIH. Da je Ivan Merz poživio sigurno bi slijedio sve ono što je Papa
tražio, i nastavio bi se nadahnjivati na francuskim iskustvima i ostvarenjima
kao što je to činio i za života. Kako se ta organizacija nastavila razvijati,
kako danas djeluje, prema kojim ciljevima teži, koje metode upotrebljava vidjet
ćemo iz ovoga priloga koji je izrađen prema podacima što ga je francuski MEJ -
Mouvement Eucharistique des Jeunes - Euharistijski pokret mladih - ponudio za
informaciju. Nadopunili smo ga još nekim našim podacima.
Što je?
Euharistijski pokret mladih (MEP) jest suvremena katolička organizacija koja
okuplja djecu i mladež sve do odrasle dobi. Središnja stvarnost pokreta jest
Euharistija koja je za mladog čovjeka središte njegova kršćanskog života. Pomaže
mu da se najprije osobno izgradi u zrelog kršćanina, kako bi sudjelovao u
apostolskom poslanju i postao ono što Euharistija znači: razlomljeni kruh za
druge, za novi Božji svijet.
Gdje postoji?
Euharistijski pokret mladih jest moderan iternacionalni pokret, proširen je u
više od pedeset zemalja svijeta, gotovo na svim kontinentima. Računa se da ima
preko dva milijuna članova. Navodimo samo neke od zemalja u kojima je pokret
posebno razvijen:
EUROPA: Francuska, Belgija, Španjolska, Velika Britanija, Irska, Italija,
Lituanija, Luksemburg, Portugal, Švicarska, Poljska, Češka, Hrvatska;
SJEVERNA AMERIKA: Kanada;
JUŽNA AMERIKA: Brazil, Čile, Peru, Haiti, Mauritansko Otočje; AFRIKA:
Alžir, Benin, Burkina Faso, Burundi, Kamerun, Centralna Afrika, Kongo, Obala
Bjelokosti, Egipat, Gabon, Guinnee, Libija, Madagaskar, Maroko, Niger, Rwanda,
Senegal, Zaire, Togo, Tchad;
AZIJA: Izrael, Libanon, Sirija, Kuvajt, Tajland;
Kad je nastao?
Euharistijski pokret ima svoj početak još u godini 1910. kada je papa Sv.
Pio X. izdao poznati dokument o čestoj i ranoj sv.pričesti kojim je omogućio da
se djeca već od rane dobi mogu pričešćivati. Da bi se ovaj papin dekret što
bolje proveo u djelo pokrenuta je u Francuskoj 1915.g. katolička organizacija
pod nazivom "Croisade eucharistique" i to u sklopu općecrkvenog pokreta
Apostolata Molitve, kao njegov prilagođeni oblik za djecu i mladež. Poseban
polet dobiva pokret 1960.god. od Pape Ivana XXIII. koji mu daje sadašnje ime i
od tada u svim zemljama gdje postoji djeluje pod imenom "Euharistijski pokret
mladih".
Odgojni program pokreta: slaviti i živjeti
Euharistiju
Svaki pokret vođen je jednom središnjom intuicijom koja daje ton i usmjeruje
njegovu pedagogiju i odgojne sadržaje. Tako Euharistijski pokret temelji svoj
odgojni program na Euharistiji koju se slavi i živi.
1. Slaviti
Euharistiju. Euharistija je izvor i vrhunac svega kršćanskog života. Kao izvor
jedinstva za naš život ona slavi s Kristom ljubav Božju za sve nas. Po tom
slavljenju božanskog kruha koji se dijeli, mi smo u zajedništvu sa svima onima s
kojima živimo i s kojima postajemo solidarni.
2. Živjeti
Euharistiju. Kroz Euharistiju mi primamo Boga u našu osobnu i zajedničku
povijest. Dopuštajući da nas on oblikuje, postajemo tako mi sami "kruh" za
druge. To se želi živjeti u pokretu ne samo jedan sat tjedno, nego cijeli dan,
cijeli tjedan i cijeli život. Stoga je Euharistija srž odgojnog programa
pokreta. Ona daje polet akcijama i čini dinamičnima sve pothvate.
Tako se u pokretu
priznaje da su svakidašnji život, (škola i obitelj, društveni život, aktivnosti
svih vrsta) i duhovna dimenzija - neodjeljivi. Nastoji se oko odgojnog jedinstva
koje obuhvaća cijelu osobu.
Četiri metodološka načela pokreta
Četiri područja usmjeruju djelovanje pokreta, od kojih svako predstavlja i jedan
odgojni cilj:
1. SUDJELOVANJE U ŽIVOTU kroz IZRAŽAVANJE što uključuje odgoj za autonomiju i
odgovornost, za zajednički život i komunikaciju.
2. UČENJE MOLITVE - INTERIORIZACIJA: sastoji se od odgoja za transcendenciju te
otkriće Isusa Krista.
3. PRODUBLJENJE VJERE - FORMACIJA: uključuje odgoj za kršćansku vjeru, te dublje
upoznavanje Biblije i Crkve.
4. OTVARANJE DRUGIMA - AKCIJA znači odgoj za solidarnost, za angažman, za
suočenje s realnošću te kršćanski apostolat.
Povezujući ova četiri
cilja i razvijajući među njima uravnoteženi sklad, potvrđuje se identitet ovog
pokreta kao odgojni i apostolski.
Cilj
Euharistijskog pokreta možemo stoga izraziti i ovim riječima: omogućiti mladima
izgraditi se, porasti u kršćanskoj vjeri i zauzeti svoje mjesto kao odgovornog u
zajednici i u sredini u kojoj žive.
Vjeran svome
programu i euharistijskom dinamizmu pokret uvijek nastoji prilagoditi svoje
djelovanje prihvaćajući mlade takve kakvi jesu, u njihovoj različitosti dobi,
spola, sredine i društvenog uključivanja.Pokret želi pomoći svim mladima do
kojih dolazi da se razviju u zrele muževe i žene, da postanu angažirani kršćani.
Struktura pokreta i način djelovanja
Tijekom dugih godina svoga postojanja i razvoja pokret je usavršio metode svoga
djelovanja primjenjujući najnovija pedagoška načela u radu sa skupinama kako bi
se glavni sadržaji i ciljevi pokreta mogli što bolje ostvarivati.
Osnovna jedinica
pokreta naziva se ekipa ili društvo, a broji između 5 do 7 članova. Posebno u
mlađim društvima uvijek je nazočan jedan stariji voditelj. Društva (ekipe)
organizirane su prema dobnoj granici i okupljaju mlade od 9-11, 11-13, 13-15,
15-17, 17-19 godina te od 19 godina i dalje.
Svaka od ovih dobnih
skupina ima svoj časopis i svoj unutarnji naziv što varira prema zemljama u
kojima djeluju. Voditelji imaju svoja udruženja i svoje časopise. Glavno
sjedište pokreta jest u Rimu.U svakoj zemlji u kojoj je pokret nazočan ima svoje
nacionalno vodstvo i svoju vlastitu strukturu. U samom pokretu ima dosta
autonomije jer se prilagođuje prilikama naroda i zemalja u kojima djeluje.
Život i djelovanje osnovne zajednice pokreta -
ekipa
U svojoj bazi pokret djeluje kroz skupine od pet do šest članova koje se
zovu ekipe. S njima je uvijek netko od odraslih, ili koji puta i netko od
starijih mladih.
Ekipa - mjesto
sudjelovanja. Sastanak je vrijeme života u zajednici. U klimi prijateljstva,
slušanja i povjerenja mladi pričaju sve što su doživjeli kroz protekli tjedan
pročitavši što su zabilježili u svoju osobnu bilježnicu. Nakon određenog vremena
nastoji se "pročitati" u tim zapisima i prepoznati Božja prisutnost u životu
kroz svakodnevne događaje. Ekipa tako postaje mjesto gdje svatko može otvoreno
govoriti o sebi i svome iskustvu bez straha da će biti neshvaćen. Pomalo se
oslobađaju iznositi svoja pitanja, probleme, strahove. Zajedno, uz pomoć
odraslog, mladi se oslanjaju jedan na drugoga. - Riječi nisu jedino sredstvo
izraza u ekipi. Pokret (MEJ) promiče stvaralačku aktivnost mladih u funkciji
njihove dobi i njihovih mogućnosti kroz mimiku, igru, manuelni rad, crtanje,
pjesmu, tjelesne geste itd.
Ekipa - mjesto
angažiranja. Mladi, gledajući što se oko njih zbiva, otvaraju se polagano jedni
drugima. Otvaraju se svijetu koji ih okružuje. Postaju pažljivi za blize
stvarnosti, kao i za one dalje. Tako postaju svjesni što trebaju u sebi i oko
sebe mijenjati. Tako se oni mogu individualno ili u ekipi angažirati u izgradnji
pravednijeg i bratskijeg svijeta na razne načine (karitas, animacija
liturgijskih slavlja, itd.). Promatranje i djelovanje predstavljaju dva važna
vida razvoja osobe. Svatko na svojoj razini zapaža svoje mjesto koje treba
zauzeti.
Ekipa - mjesto
Crkve. Kroz sudjelovanje i angažman ekipa je također mjesto života i kršćanske
formacije. Mladi mogu zajedno prepoznati nazočnost Božju u njihovu životu.
Kroz slušanje Božje
Riječi, kroz otkriće Evanđelja, kroz iskustvo osobne i zajedničke molitve, kroz
slavljenje blagdana i čitanje biblijskih tekstova, mladi rastu u svojoj vjeri.
Euharistija im
dopušta slaviti zajedno, da prikazati svoja otkrića, svoja djela svoju
solidarnost i da zahvaliti Bogu.
Ekipa je
jedna mala kršćanska zajednica u vezi sa svim ekipama pokreta kao i s cjelinom
Crkve.
Život u cjelini pokreta
Godišnja tema. Svake godine nacionalna ekipa odredi temu godine što
predstavlja pedagošku pomoć i dinamizam za skup aktivnosti pokreta. Ta se tema
potom razrađuje mjesec po mjesec kroz časopise i prilagođuje svakom uzrastu.
Časopisi -
Prva veza s pokretom jest časopis. Svaki član u njemu nalazi sugestiju za život
ekipe, prijedloge za refleksiju i razmjenu, ideje za osobnu i zajedničku akciju,
putokaze za molitvu i čitanje Biblije, članke, svjedočanstva i drugo što daje
veću otvorenost prema stvarnosti.
Intenzivna vremena - To su susreti koji okupljaju članove pokreta određene dobi
po biskupijama ili regijama. Radi se o nenadomjestivim iskustvima života pokreta
i Crkve. Na njima se mladi dinamiziraju. Tih susreta ima nekoliko vrsta: 1.
vikendi po biskupijama i regijama; 2. mini-camping od tri do četiri dana po
regijama: 3. nacionalno okupljanje pojedinačnih grana pokreta svake dvije do tri
godina. 4. blagdan MEJ-a u trećem tromjesečju šk.godine na koji su pozvani, osim
članova, njihovi roditelji, voditelji, prijatelji kao i druga udruženja.
Ljetna
logorovanja - Svakog ljeta MEJ organizira na nacionalnom planu pedesetak
logorovanja (kampova) za razne grane. Na tim ljetovanjima ne suprotstavlja se
zabava i duhovnost, nego se nastoji pronaći njihovo jedinstvo. Kroz to vrijeme
stavlja se u praksu program pokreta i nastoji se živjeti s mladima iskustvo
kršćanskog zajedništva.
Voditelji
pokreta - Laici i svećenici redovito se sastaju u manjim mjesnim ekipama
(P.E.R.L.) Zajedno izmjenjuju iskustva o svome radu. U časopisu "Partage"
objavljuju članke za pomoć i refleksiju. Na regionalnom planu također se
upriličuju susreti, a svakog ljeta organizira se poseban tjedni tečaj formacije
voditelja.
Nacionalni kongres pokreta - Organizira se svakih pet godina. Na njemu
se načini bilanca proteklog rada, te na temelju toga iskustva, kao i odazivajući
se pozivima Crkve i svijeta određuju se smjernice za daljnje djelovanje pokreta
u narednom razdoblju.
Euharistijski pokret mladih (MEJ) u Crkvi
Povezanost s biskupima - Kao pokret mladih u Crkvi u Francuskoj, MEJ ovisi o
francuskom episkopatu. Jedan biskup je zadužen da slijedi život pokreta i u
kontaktu je s vodstvom pokreta.
Veza s drugim
pokretima - MEJ je član Apostolata laika. Prisutan je u drugim odgojnim
pokretima mladih (Skauti, Fokolarini itd.)
U kontaktu s inozemstvom. MEJ podržava kontakte s drugim euharistijskim
pokretima u inozemstvu. Neki imaju vlastite strukture, a drugi se direktno
nadahnjuju na MEJ-u i koriste njegove časopise, koji se rasparčavaju u
četrdesetak zemalja.
***************
I na kraju dodajmo još i ovo: Euharistijski pokret mladih (MEJ) sebe
redovito naziva "un tremplin pour la vie - odskočna daska za život". Time se
želi naznačiti kako sam pokret usmjeruje mladoga vjernika kršćanina da se
što bolje može pripremiti i potom uključiti kao kršćanin u svijet odraslih.
Ideje Euharistijskog pokreta mladih u Hrvatskoj
Još od 1922.godine ideje Euharistijskog pokreta mladih prisutne su među
hrvatskom mladeži. Donio ih je iz Francuske Ivan Merz od tamošnje organizacije
"Croisade eucharistique" koja mu se najviše svidjela zbog izrazito
euharistijskog duha koji je promicala među svojim članstvom. Te su ideje
nastavile živjeti u katoličkim organizacijama koje su povezano s Ivanom Merzom,
najprije u Orlovstvu, a onda u Križarskoj organizaciji.
Danas su te ideje ponovno zaživjele među onim mladima koji slijede duhovni put
Ivana Merza. Te su ideje postale napose prisutne nakon proslave 12. Svjetskog
dana mladih u Parizu gdje su se mladi štovatelji Ivana Merza iz Hrvatske susreli
s brojnim članovima Euharistijskog pokreta mladih iz cijeloga svijeta. Od njih
su puno toga naučili, njihov način i metode rada su ih oduševili i s njima žele
biti povezani u budućnosti kao članovi istog međunarodnog Euharistijskog pokreta
mladih.
Papa Ivan Pavao II. predstavnicima Euharistijskog
pokreta
Primajući u Rimu u audijenciju 1987.g. članove francuske grane Euharistijskog
pokreta mladih prigodom 25.obljetnice postojanja Papa im je među ostalim rekao:
"Slaviti redovno Euharistiju kao sudjelovanje u Tijelu Kristovu, ujediniti svoje
prikazanje s njegovom Žrtvom, sjediniti Vaše zahvaljivanje s njegovim, to su
veliki uvjeti vaše ustrajnosti u vjeri… Živeći milost crkvenog zajedništva moći
ćete skupiti vaše energije da budete Kristovi svjedoci… Crkva računa s
velikodušnošću mladih. Odgovorite Kristovu pozivu tamo gdje ste vi sada, i tamo
gdje ćete biti sutra."
Hrvatski biskupi o važnosti katoličkih društava
Sa svoga zasjedanja u listopadu 1996. u Đakovu hrvatski su biskupi
preporučili svećenicima da okupljaju mladež u katolička udruženja ovim riječima:
"Konstatirajući činjenicu da su mladi sve više prepušteni izazovima suvremenih
sredstava zabave i da je sve manje organizacija koje se bave isključivo mladeži,
biskupi također pozivaju crkvene djelatnike da započnu osnivati društva koja će
promicati ideale, zdrav rast osobnosti i ćudorednu čistoću mladih. Posebno se
traži od župnika da mlade uključuju u katoličke organizacije." (XI. plenarno
zasjedanje HBK u Đakovu, od 2. do 4. X.1996.).
Euharistijski pokret mladih u Hrvatskoj
Nakon što je Hrvatska postala slobodna te s dolaskom demokracije 1991.god.
započelo se slobodno okupljati mladež u razna katolička udruženja. Postajalo je
sve jasnije da je veoma teško obnavljati sturkture i načine djelovanja starih
predratnih katoličkih organizacija, jer se kroz pedeset godina puno toga
promijenilo. Napose je II. Vatikanski sabor unio mnogo novosti u život Crkve.
Nakon pripreme od tri godine, te proučavajući suvremena katolička gibanja i
organizacije u svijetu i u Hrvatskoj je 1997. godine započeo djelovati
Euharistijski pokret mladih čije je ideje među hrvatskom mladeži donio i širio
još za svoga života Sluga Božji Ivan Merz nakon svoga povratka sa studija iz
Pariza. Kao i u drugim zemljama tako je i u Hrvatskoj Euharistijski pokret
mladih dio općecrkvenog pokreta Apostolata Molitve.
Nadbiskup Josip Bozanić mladim Hrvatima u Parizu
Poseban poticaj i ohrabrenje Euharistijski pokret mladih u Hrvatskoj dobio je od
novog zagrebačkog nadbiskupa Josipa Bozanića. Boraveći u Parizu na 12. Svjetskom
danu, na kojemu je sudjelovalo i 75 članova Euharistijskog pokreta iz Hrvatske,
nadbiskup Bozanić je svoje trodnevne kateheze za mlade Hrvate zaključio u petak,
na Blagdan Bl. Djevice Marije Kraljice, 22. kolovoza 1997. ovim riječima: "Neka
Pariz bude početak jednog novog pokreta mladih u Hrvatskoj i BiH!"
Euharistijski pokret - pomoć župskom vjeronauku
S ulaskom vjeronauka u škole župski vjeronauk je u mnogim mjestima došao u
krizu. Mnogi svećenici se tuže da veoma teško mogu motivirati djecu i mladež da
nakon što su imali dva sata vjeronauka u školi još dolaze i na treći sat u župu.
Međutim kao što dosadašnje iskustvo pokazuje u mjestima gdje je Euharistijski
pokret prisutan, djeca i mladi veoma rado se okupljaju i dolaze jer znaju da
pripadaju jednom društvu gdje nisu samo objekti nego i subjekti, gdje se mogu
aktivirati, angažirati i izraziti, te živjeti kršćansko zajedništvo što im
školski vjeronauk ne može pružiti. Tako se postiže isti cilj, tj. odgoj djece u
vjeri i za vjeru, samo na drugi, aktivniji način.
Euharistijski pokret mladih u zemljama gdje djeluje, pokazuje upravo tu
vrijednost i korist za odgoj mladeži. Plodovi naravno ne izostaju. Nedavno su
provedena istraživanja među svećenstvom u Francuskoj. Statistike su pokazale da
je jedna trećina današnjih svećenika proizašla iz organizacije katoličkih
skauta-izviđača, jedna trećina je došla iz EUHARISTIJSKOG POKRETA MLADIH, a
jedna trećina svećeničkih zvanja nastala je na druge načine.
Kratice MEJ, MEG, MEP
Što znače ove kratice? Istu stvar, tj. Euharistijski pokret mladih ali na tri
jezika. Na francuskom je kratica bila najprije sročena:
MEJ - MOUVEMENT EUCHARISTIQUE DES JEUNES.
Na talijanskom: MEG - MOVIMENTO EUCARISTICO GIOVANILE
Na hrvatskom: MEP - EUHARISTIJSKI POKRET MLADIH (ali se može čitati i kao MLADEŽ
EUHARISTIJSKOG POKRETA). Hrvatska kratica MEP načinjena je da bi se lakše
uskladili s francuskim i talijanskim nazivom pokreta s kojima hrvatski MEP ima
trajne kontakte. Kratica MEP jest također i raspoznajni znak hrvatske grane
pokreta na međunarodnoj razini.
|
|