Zlatna Knjiga - Priručnik Orlovske organizacije




Dodatak

POSTANAK ORLOVSKOGA POKRETA

U nizu nebrojenih organizacija, što ih je u našemu stoljeću stvorila pobjedonosna katolička misao, ističe se osobito organizacija orlovska. Orlovstvo pokazuje toliko osebujnosti i značajnih crta, da ga ne možemo usporediti ni s jednom drugom organizacijom u čitavomu katoličkom svijetu, unatoč tome što je katolička organizacija kod naprednih naroda uzorno razvijena. Takvi katolički narodi posvećuju osobitu brigu prosvjetnim društvima jer znaju da prosvjeta vodi čovjeka k istini i sreći. Takva su prosvjetna društva obično namijenjena omladini jer prosvjetu valja najviše stvarati kod omladine, dok još ona nije odabrala određeni životni put i dok još nije zagrezla u takve zablude koje priječe uspješni utjecaj prosvjete na čovjeka.

Povod katoličkoj organizaciji

Nema više od pola stoljeća, otkako se počelo kod katoličkih naroda u Europi i ostalome svijetu s udruživanjem svega što katolički misli i osjeća. Tomu je dalo povoda širenje liberalizma u prošlome stoljeću. Taj se liberalizam počeo većom brzinom širiti osobito nakon francuskoga prevrata. Tome su prevratu pripravili tlo osobito francuski filozofi 18. stoljeća, tzv. enciklopedisti.

Slobodni zidari počeli su u svim smjerovima, a osobito u štampi, borbu protiv katoličke vjere, štoviše, nastojali su prodrijeti među svećenstvo te su progonili dobre svećenike, a podupirali loše, otpale svećenike upravo onako kako to i danas čine. Taj se protuvjerski pokret još pojačao, otkako se u drugoj polovici prošloga stoljeća počela silnom brzinom širiti Marxova socijalistička nauka koja je unijela bezvjerstvo i u široke slojeve.

No, Božja Providnost nije ostavila katolike u ovim teškim i tužnim časovima. Bilo je tada mnogo malodušnih katolika koji su počeli zdvajati. No, ipak se pojavila među katolicima žestoka borbena struja koja je odlučila pošto poto povratiti čovječanstvu vjeru u Krista. Tako je započeo u čitavoj Europi niz katoličkih pokreta. U kratkome vremenu došlo je do znatnoga preokreta u korist katolicizma. U katoličkih su naroda počeli nizati veliki muževi koji su uzeli sebi za životnu zadaću raskrinkati liberalizam i pokazati ljudima put do vječne istine. Ti su veliki ljudi uvidjeli svojom oštroumnošću da će narodi samo onda ostati vjerni Bogu i Crkvi, ako se vjera u narodu učvrsti najjačim suvremenim oružjem: organizacijom. Čim su to katolici uvidjeli, počeli su se svuda po svijetu brže bolje organizirati i stvarati pomoću organizacija novi duh i novi život među ljudima.

Čim je koji narod bio napredniji i prosvjetljeniji, tim je on prije počeo stvarati katoličku organizaciju (Belgijanci, Nijemci). U samih 10 do 20 godina prodrla je u takvih naroda katolička organizacija do najzabitijega sela.

Orlovski pokret

Prosvjetne katoličke organizacije vršile su i vrše još važniji zadatak nego li škola, jer sadašnja neutralna državna škola više odgaja samo um, a ne značaj, dok prosvjetno društvo odgaja i jedno i drugo i tako stvara potpune ljude. U prosvjetnom se društvu upoznaje omladinca s raznovrsnim znanjem i umijećem koje mu koristi u dnevnome životu.

Veliki organizatori prosvjetnih društava i vrsni poznavaoci omladinske duše došli su doskora do zaključka kako valja kod omladine osobitu pažnju posvetiti i njezinu tjelesnom odgoju, ako hoćemo da rad oko duševnoga odgoja bude uspješan i potpun. Ti su ljudi uvidjeli da je već u naravi omladine usađena težnja za gibanjem i za pokretanjem tjelesnih sila. Stoga traži omladina takav okrug ljudi i takve prilike u kojima će moći udovoljiti svojoj težnji za gibanjem. U tu svrhu stvorena je Orlovska organizacija. Ona udovoljava zdravim težnjama omladine i za duševnim i za tjelesnim odgojem. Mladi čovjek uviđa da ga njegov orlovski odsjek razumije i da se brine za njegovu sreću i za njegovu budućnost. Stoga mora omladina brzo zavoljeti takvu organizaciju. Ona smatra Orlovsku organizaciju velikom obitelji, koja je u mnogočemu podsjeća na roditeljsku kuću. Orlovsko je društvo mladome čovjeku riznica, iz koje on crpi građu za stvaranje zdrave duše i zdrava tijela.

Orlovsko je društvo u mnogim svojim bitnim svojstvima srodno omladinskome prosvjetnom društvu, ali se ipak razlikuje od njega nekim značajnim svojstvima.

Glavne značajke

orlovske organizacije, po kojima se ona razlikuje od ostalih prosvjetnih omladinskih društava, su ove:

Orlovska organizacija njeguje ozbiljno i sustavno, tj. proračunano tjelesnu vježbu, i to iz ovih razloga:

1. Ćudoredno djelovanje vježbe

Tjelesna je vježba važno sredstvo za odgoj jake volje, za suzbijanje strasti, a osobito za suzbijanje lijenosti i mekoputnosti. Tko vježba u Orlovskom društvu mora često mobilizirati sve svoje tjelesne sile da izvrši određenu gimnastičku vježbu, napose ako hoće da ta vježba bude savršena. A taj zadatak traži od čovjeka često mnogo veću uporabu volje i odlučnosti, nego li obični dnevni rad. A čim je volja jača, tim će lakše čovjek svladati i sama sebe, tj. svoje strasti i napasti. No i same strasti su mnogo slabije u čovjeka koji troši tjelesne sile, nego li u onoga koji miruje. Upravo putene strasti javljaju se najjače kod ljudi koji miruju i besposličare, jer je živčani sustav u njih odviše podražljiv, a volja oslabljena te podliježe već i lakim napastima.

2. Umno ili intelektualno djelovanje vježbe

Sustavna tjelovježba ubrzava i tjera na brže djelovanje sve tjelesne ustroje i živčani sustav. A od živčanoga sustava ovisi velikim dijelom valjanost umnih sila. Tako osvježuje i oživljuje sustavna tjelovježba umne sile. Mnogi gimnastički pedagozi naglašavaju i to da vježbe, osobito proste vježbe, uče čovjeka da brzo misli jer mora brzo izvoditi određene kretnje.

3. Tjelesno ili fiziološko djelovanje vježbe

Već od davnine su ljudi opazili, a u novije doba i znanstveno utvrdili, da se tjelesnim vježbanjem jača zdravlje i otpornost protiv bolesti. A zdravlje i dug život mora cijeniti osobito suvremeni katolik jer njemu treba jedno i drugo da uzmogne što bolje izvršiti svoj veliki životni zadatak te da može što pripravnije dočekati početak novoga života iza smrti.

Orlovski sustav tjelovježbe ne ide dakako toliko za stjecanjem kakve osobite atletske snage, koliko za usavršenjem osnovnih tjelesnih ustroja od kojih ovisi zdravlje i životna sposobnost. Po zdravlje su pak najvažnija pluća, srce i ostali unutarnji organi. Uzalud bi bilo jačati mišiće, ako centrala čovječjega tijela nije dosta jaka.

4. Disciplina

Disciplina, tj. pokoravanje društvenoj volji je osobita vrlina i značajka orlovske organizacije. Ta je vrlina kod nas još u povojima. Stoga moramo odlučno raditi da je stvorimo i odgojimo u svakom našem čovjeku, jer valja znati da bez jake discipline nema jake organizacije. Svakome Orlu mora prijeći u krv svijest da disciplina služi na čast čovjeku jer, samo čovjek koji se umije pokoravati vlastitoj organizaciji, znat će se opirati tuđoj sili i nasilju.

5. Suzbijanje ljudskoga obzira

I to je specijalni zadatak orlovstva, što ga ono ima u većoj mjeri nego li ostale katoličke organizacije, da među katolicima suzbija veliku onu manu koju zovemo obično ljudski obzir. Velik se naime dio katolika boji priznati potpuno svoje uvjerenje pred onim ljudima koji nisu uvjereni katolici. Time se nanosi znatna šteta katoličkoj misli. Oni ljudi, naime, koji nisu uz nas, obaziru se osobito na to što ostali ljudi misle o vjerskim stvarima. Kad bi svaki katolik u dnevnom odnosu s ljudima iskreno i odlučno priznavao svoja načela, činio bi već time najbolju propagandu u korist katoličke misli.

Tu manu (ljudski obzir) suzbija orlovstvo uz ostalo i time, što ono priređuje javne manifestacije u kojima se dokazuje svijetu i vanjskim načinom moć katoličke misli. Omladina istupa u takvim prigodama pred javnost u orlovskoj odori i time pokazuje i vanjskim načinom da pripada katoličkoj organizaciji. Takve manifestacije podižu kod katolika ponos, samosvijest, odlučnost i borbeni duh, a privlače i one ljude, koji nisu u našemu taboru. Time se tamani ljudski obzir.

6. Bratstvo

Orlovstvo osobito njeguje prijateljstvo i bratski odnos među članovima. Misao bratstva i prave demokracije očituje se i u naslovu brat kojim se Orlovi među sobom nazivaju.

7. Isticanje Orla kao simbola idealizma

U orlovskom prosvjetnu radu mnogo se spominje i ističe Orla kao znak idealizma. Riječ idealizam znači poletnost, ili još točnije, težnju za uzvišenim mislima i djelima. A upravo orao je ona ptica, koja svojim ponosnim letom u nebeskim visinama, označuje pojam idealizma. Mladi čovjek u svojoj mašti čezne za onim visinama gdje orlovi lete jer tamo vlada svjetlost, sloboda i sunce, a to mora vladati i u duši katoličke omladine.

Zaključak

Nabrojili smo ovdje najvažnije osobine Orlovstva, iako ne sve. Već po ovim osobinama Orlovstva možemo ustvrditi da ono stvara posebni sustav života i posebnim sredstvima stvara i usavršava onaj tip omladine, što su ga do sada uspješno stvarala katolička omladinska i prosvjetna društva.


IDEOLOGIJA OMLADINSKOGA POKRETA

Rimska organizacija talijanske katoličke omladine dovršila je 21. listopada 1923. svoje organizatorske tečajeve. Dvije tisuće omladinaca pošlo je toga dana pod svojim zastavama u Vatikan da tamo čuje želje Kristova nasljednika – Svetoga Oca pape Pija XI. Govor, koji je naš uzvišeni glavar tom prilikom održao, od tolike je važnosti za omladinski pokret cijeloga svijeta, da je potrebno donijeti ga skoro u cjelini. On jasno crta smjernice našega rada i pokazuje nam na što moramo polagati osobitu pažnju, ako želimo raditi u skladu s Katoličkom akcijom cijeloga svijeta. Orlovi (Omladinci) će temeljito pročitati taj govor, o njemu će razmišljati i o najznamenitijim njegovim točkama će se u društvima održavati predavanja. Poslušajte ga:

Tri temelja katoličke omladinske akcije

»Vi kažete i dovikujete: Živio papa. Papa kaže i dovikuje: Živjeli njegovi mladići; ovi najmiliji između svih milih njegovih sinova, ovi najmiliji Srca Isusova i radi toga oni imaju pravo na osobitu ljubav Pape.

Vi to znate, kao što to sada znade cijeli svijet, cijelu Katoličku Omladinu Mi ljubimo na osobit način.

Vi otvoriste vaš prvi (organizatorski) tjedan sa željom da ga zaključite ispred nogu papinskoga prijestolja, okruživši vašega Oca poput djece i ujedinivši vaša dječja srca sa srcem Oca. Mi smo se radovali toj vašoj želji i vrlo smo radosni da vas vidimo ovdje na okupu, da radite za razvoj i uspjeh vaše akcije.

Vrlo se radujemo gledajući kako se učvršćuju prigodom ovoga tjedna temeljna načela Katoličke Omladinske Akcije; praktični duh s obzirom na temeljito proučavanje raznih pitanja, a izbjegavanje ispraznih govora (accademie); duh pobožnosti, koji tako duboko razumijete i kojega ste upravili k svome pravome središtu, prema prvobitnomu izvoru i prema hrani kršćanskoga života u svim svojim pojavama, to jest prema presvetoj Euharistiji. Vidim kako se učvršćuje u vama duh katolički, koji je ujedno i duh Petrov, po kome hoćete da budete vi, koji ste sinovi Rima, vjerni sinovi Svete Stolice i Svetoga Petra, ne obazirući se u koje doba ili pod kojim se imenom nasljednik Petrov nađe među vama.


Omladinska društva moraju odgajati uzor-mladiće (Razlika između kršćanina i katolika)

Mi si dakle čestitamo radi ovoga lijepog sklada svega toga, radi ovoga zdravog i krepkog zraka koji vi udišete i koji želite još više udisati. Mi smo s osobito velikim zanimanjem pratili vaša nastojanja da označite zapravo što to znači kada se netko nazove imenom: katolički omladinac. Čini mi se da se je s punim pravom reklo da se moramo povratiti onim trima starim, ali mudrim podjelama: dužnosti prema Bogu, dužnosti prema bližnjemu, dužnosti prema samomu sebi.

Istina je da katolički mladić mora biti nešto više nego li jedan obični kršćanski mladić. Ali je isto tako istina da ne možeš postati dobrim katolikom, ako nisi prije toga dobar kršćanin. Ako budete radili po smjernicama i potpuno u okviru ovih načela, moći ćete tek uvidjeti veličinu onoga života za kojim vi morate težiti i što ga je tako lijepo izrazio junački mučenik, koji je odgovorio svojim progoniteljima, kada su ga pitali: Moje je ime »kršćanin«, moje prezime jest: »katolik«.

Evo što vi hoćete! Niste se vi uzalud ujedinili pod imenom Katoličke Omladine; niste se vi uzalud tijesno okupili oko vaših divotnih zastava koje je Crkva blagoslovila kod svojih posvećenih oltara. I radi toga ćemo vam Mi reći, predragi sinovi, što je jednom rekao sveti Franjo Saleški: »Nemojte nastojati ispunjavati druge zadaće, jer drugih ni nema: zadovoljite se time da ispunjate vaše obveze prema Bogu, prema bližnjemu i prema vama samima.«

Naš je ponos što imamo takve sinove, a vi se ponosite da taj osjećaj možete dijeliti s vašim Ocem.

Dobar primjer moraju i drugi vidjeti

Pošto postoji jedan ponos koji je svet, opstoji i jedna težnja koja je dužnost: morate se u dobrome isticati. Tu težnju morate imati; ne radi neke boležljive nestrpljivosti da iskočite iznad ostale svjetine, već radi želje da dobro, koje učinite, svijet upozna i tako ostvarite onaj uzvišeni cilj o kojemu je govorio Isus kada je rekao da se dobra djela moraju vidjeti, da oni koji ih gledaju hvale Oca koji je na nebesima. Na taj ćete način izvršiti upravo onu stranu apostolata koja odgovara težnjama Isusova Srca. Mnogo je, naime, ljudi koji trebaju samo ovo: žele vidjeti kako se valja čovjeku ponašati da bude ujedno dobar katolik i dobar državljanin; biti dobar katolik i dobro se snalaziti u obiteljima, u kućama, u društvu; biti dobar katolik i slagati se sa svim autoritetima i sa svim vlastima, dovesti u sklad katoličku svijest sa svim mnogim i raznovrsnim položajima civilnoga života. Evo, ovo je apostolat koji spada na vas. Vaš život mora biti glasan odgovor na takva pitanja i na taj će način on postati spasom tolikih duša.

Vi možete tako ponavljati riječi, koje je jedan drugi veliki mučenik rekao o sebi i o svojoj kršćanskoj braći poganima koji su ih progonili: »non multa loquimur, sed vivimus«, ne gubimo se u mnogim riječima, već dajmo primjer životom. To je što vi morate činiti i Mi znamo da ste vi zaključili da ćete to činiti. Radi toga smo Mi radosni kao i vi i Mi to ne kažemo samo zato da vas utješimo, već jer smo uvjereni da na taj način tumačimo najskrovitije osjećaje Srca Božjega.

Lozinke omladine

Vaša trostruka lozinka: Molitva, akcija i žrtva zastava su, program, Katoličke Omladine, one velike obitelji u koju ste učlanjeni s najdubljim duhom ljubavi. Ali moramo također spomenuti ono što daje posebno obilježje vašemu djelovanju, a to je: Duh svetoga žara, duh agilnosti, duh brzine, duh velikodušnosti; sve lijepe i odabrane značajke vaše mladenačke dobi. Katolička omladina dobila je od Boga dar da uzdržava taj duh i da ga čuva također kod onih koji nisu više mladi po godinama, ali su ipak po svome duhu i koji ostaju među vama kao najplemenitiji primjeri vjernosti prema vašemu programu. I s najživljom zadovoljštinom smo vidjeli da ste u ovome danu dodali rezoluciju da ćete postati apostoli (pioniri) župa i predstraže Katoličke akcije. I s velikim smo sviđanjem vidjeli da su župnici jako sudjelovali kod rada ovoga vašeg tjedna. Najistinitija je činjenica da župama morate posvetiti sve vaše brige. Ona je kao jedna obitelj, ne jedan grad, ne jedno selo, već prva stanica vjerskoga života u velikoj obitelji ljudskoga društva.

Omladinski pokret neka se nikako ne bavi politikom; njegov je program: duhovna izobrazba i priprava duhovna

Ali moramo nešto reći, pomišljajući na to da bi se mogao netko naći koji će se pitati nije li prigodom ovoga prvog pokušaja mladenačke organizacije nešto falilo; nije li falilo ovome obilježju praktičnosti, ovome obilježju duhovnosti (spiritualita), ovome obilježju katoličkoga duha, nije li uzvišenu duhu molitve, djela i požrtvovnosti, ovoj tako širokoj cjelini punoj nada falilo političko obilježje.

Mi zaista ovo nismo vidjeli među poslovima vašega tjedna. Da vam pravo rečemo tomu smo se radovali. Rekli smo: Tako i valja! Mi se ne bavimo politikom. Ne! Mi želimo činiti prije svega ono što se mora činiti, to jest: Izobrazbu i pripravu mladeži i to prije svega vjersku izobrazbu i pripravu, a zatim moralnu, duševnu (intelektualnu), kulturnu, socijalnu…; jednu cjelinu duševnih dobara hoćemo, također i materijalnih ako se želi, samo ukoliko su ova pomoćno sredstvo i nadopuna duhovnomu dobru. Ali ništa drugo. Ako bi netko rekao: Zar nismo mi također građani, zar mi nemamo također prava i dužnosti, javnih, političkih? Mi ćemo odgovoriti: svakako. Ali upravo radi toga mi hoćemo duhovnu izobrazbu i pripravu. I upravo radi toga izobrazba i priprava mora doći po redu prije svake druge djelatnosti; duhovna izobrazba i priprava moraju biti programom Katoličke Omladine.

Da, mi želimo riješiti ove životne probleme; probleme privatnoga i javnoga života, građanskoga i političkoga. Upravo je radi toga potrebno da su duše pripravljene i odgojene u katoličkim načelima, u načelima one Crkve koju je došao osnovati na zemlji Isus Krist, njegove najmilije Zaručnice, i kojoj će on dati svu snagu i svu pripomoć sve do konca svijeta. – Dakle, pomislite ako želite naći katoličko rješenje svih životnih problema, potrebna je priprava koja obuhvaća cjelokupni program katoličke obuke, priprava koja će moći osvijetliti svojim svijetlom sve pojave života i koja će djelovati u svim smjerovima. Kada ćete biti tako odgojeni (izobraženi), tek onda ćete biti u stanju naći odgovor na svaki onaj problem koji vam donese život, a i praksa će vam pokazati široko obzorje do kojega doseže vaša načelna izobrazba i predivne učinke koji su posljedica te izobrazbe.

Površna načelna izobrazba uzrokom je mnogih zabluda

Ali upravo radi toga mora vaše današnje djelo biti djelom izobrazbe. Zablude života često dolaze od toga jer se poznaje netočno i nepotpuno zakon Božji. On se poznaje samo u glavnome, ali se ne poznaje u potankostima: svi se ne pokoravaju svim zapovijedima, jer ih ne poznaju, a s druge strane oni nisu u stanju okoristiti se svim onim slobodama koje nam stavljaju katolička načela. Neka dakle vaša djelatnost, kao katoličkih omladinaca, ide za tom pripravom i izobrazbom vaših savjesti: »Quaerite primum regnum Dei et haec omnia adiicientur vobis« (Tražite ponajprije kraljevstvo Božje, a sve ostalo će vam se nadodati). To je rekao Isus: Tražite prije svega što je volja Božja. Neka ovo bude predmetom vaših proučavanja, a sve ostalo će doći samo od sebe.

»Dajte Bogu što je Božje, a Caru što je Carevo«

Nije to puki slučaj da ste se vi okupili oko zajedničkoga Oca upravo na dan kada nam Crkva daje na čitanje riječi iz Evanđelja koje su dosta slavne; koje se štoviše i vani u svijetu često ponavljaju, ali i vrlo često zloporabljuju: Dajte Caru što je Carevo, dajte Bogu što je Božje. Pod Carem se razumije politička vlast svih vremena i u svim oblicima (bilo to carstvo, kraljevstvo, republika ili slično. op. ur.); ime ostaje uvijek isto, ali se oblici mijenjaju tijekom svih povijesnih događaja koji se redaju tijekom vremena.

Da; neka se dade Caru što je Carevo i Bogu što je Božje. Sâm Bog nas je postavio u veliku ljudsku obitelj i Božja je volja da pripadamo jednoj državi, to jest jednome dijelu ove obitelji; zato sâm Bog traži od nas poslušnost i dužno poštovanje pred onim poretkom koji je on sam postavio. Ako se vi dakle pokoravate ljudskim vlastima, svjesni ste da ispunjavate vašu dužnost, i to ne samo dužnost građana, već također dužnost katolika koji vjerno ispunjavaju Božji zakon. Vi tako vidite da ćete to uspješnije moći sudjelovati kod rješavanja političkih problema, čim budete bolji katolici.

Budite najbolji, najvredniji katolički omladinci. Istaknite se u onome smjeru koji vam je Bog svojim znakom pokazao. I tako će se Srce Božansko radovati u vama, kao što se u ovome času u vama raduje Srce Namjesnika Kristova, srce vašega Oca koji želi da služite uvijek kao ponos obitelji, društvu, domovini.

I sada neka vas apostolski blagoslov čuva; neka vas učini uvijek spremnijima na putovima dobra, neka on siđe na vaša društva; na vaše slavne zastave koje govore o tolikim minulim slavama i koje se još mnogim nadaju; na vaše obitelji; na one koji, iako nisu mogli s vama osobno biti, ipak su vas dopratili duhom; na one koje u ovaj čas nosite u mislima i u srcu. Na sve neka siđe blagoslov Božji i neka ostane zauvijek.«

Sveti Otac Papa pokazao je organiziranoj katoličkoj omladini cijeloga svijeta kojim smjerom ona mora istupati. Zadaća organizirane omladine jest da unese u javni život Kristova načela. Taj cilj će moći tek onda polučiti ako ona ima temeljitu vjersku izobrazbu. Ova dolazi prije svega, a tek kada su organizirani omladinci u vjerskome pogledu na svome mjestu, smije se pomišljati na kulturni, socijalni odgoj. Što se tiče tjelesnih vještina: gimnasticiranja, tamburanja, predstavljanja, to se ovo ima gojiti samo u onolikoj mjeri ukoliko to pomaže vjersko-ćudorednu izobrazbu. Zatim valja istaknuti da katoličke omladinske organizacije moraju odgajati uzor-mladiće, elitu, a ne smiju težiti za velikim brojem. Naše organizacije odgajaju apostole: jer lako ćemo dobiti mnogo kršćana, ako imamo dobrih apostola. Naš je Spasitelj odgajao apostole, a ovi su tek stvarali kršćane. To je i naša metoda.

Što se tiče politike, to je nama posve jasno da želimo biti neovisni od svake političke stranke.

Ako dakle želimo u jednoj rečenici reći što se mora činiti u hrvatskim katoličkim orlovskim (omladinskim) društvima, ta bi rečenica glasila ovako: Odgajati katoličke uzor-mladiće, elitu, koji će ustrajnom molitvom i radom nastojati da u organizaciji upoznaju volju Božju.



ORLOVI SMO!

Orlovi smo, mlada četa, Hitro naprijed pred sav svijet! Mladošću nam srce cvjeta, Krepka miška, čil nam kret!

Zakitimo prsi znakom, Mačem našim budi um, budi um, Vječne pravde pod barjakom, Svi, oj svi na slave drum!

Uzdignimo desnu smjelo, Kralju neba, čuj naš glas! i sam život za načelo, Žrtvovat će svaki nas!

Orlovi smo hrabra četa,

Krila mladih smjel nam lijet, smjel nam lijet,

Lovor vijenac za nas cvjeta,

Hitro naprijed pred sav svijet!

\ Sastavio: J. U. Limbarski.


ORLOVSKA HIMNA.

Dignite, Orli, k jasnim visinam' Ponosnih krila smioni l'jet, Sove u niskim se skrivaju tminam, Sunce i svjetlost Orlu su sv'jet!

Lugovi šumeć prigiblju glave, Urliče burnih vihora b'jes, Orao gleda u vis bez strave, Ne plaši njega gromova tr'jes!

Jakošću mladom, kreposti nadom, Cvjetna budućnost rodu smo svom, Radosti punim znojem i radom Slavu na stari skupljamo dom.

Oj slavska mati, srcem junaka Ljubi te kršni Orao sin, Za krst je i narod mišica jaka, Spremna nam sveđ na junački čin.

Božjemu Suncu dignimo srca, Vječita ljubav doziva nas, S visa nebeskog orlujska sila Ubit će krivdu donijet će spas!

Lampe — Pavellć