O ljubavi, braku i obitelji
U svojim brojnim spisima, napose u svome
dnevniku Ivan Merz veoma često piše o ljubavi, djevojkama, čistoći,
spolnosti, braku i obitelji. Svu tu stvarnost, uključujući i ljudsku
seksualnost, Ivan nastoji gledati u svjetlu vjere i kršćanskih načela. U
mnogim zapisima svoga dnevnika govori o borbi i nastojanju da energije
seksualnog nagona stavi pod nadzor razuma i kršćanskih moralnih načela. U
svojim spisima daje i konkretne upute mladima kako čuvati čistoću i
pripremati se za brak. Privlači ga ideal moralne čistoće za što se utječe
u molitvi Blaženoj Djevici Mariji koja mu je uzor žene i čistoće.
Kad čujem da se gadno govori,
kad se i u moju dušu hoće uvući gadne slike, uvijek nepromijenjeno vidim
sliku Madone s Djetetom, onaj lijepi i majestetični izraz, ono
usredotočenje svega uzvišenoga.
Molim Svevišnjega, koji je odredio put suncu i zvijezdama, smjer svakoj
stabljici i zadaću svakom mravu, da i meni odsada pokaže put k Čistoći,
velikoj umjetnosti, svemu Najvišemu i Vječnomu.
Neki dan sam zavjetovao Blaženoj Djevici čistoću sve do ženidbe. Možda će
ta trajati i do smrti. (B. Luka, 12.XII.1915.)
Sam osjećam da me se ne znam kako inteligentan čovjek nikada ne bi mogao
tako dojmiti kao čisti. Ovo mi potvrđuje istinitost kršćanskih moralnih
načela. Čistoća i vječno čistoća, treba da je geslo.
Svaka kršćanska politika mora ići za tim da dobijemo što više kršćanskih
obitelji, u kojima će bračni drugovi živjeti u nerazdruživoj vjernosti sve
do smrti.
Savjeti mladićima
Božanska dobrota je ono vječno žensko što prosjajuje kroz žensko biće i
pobuđuje te na jaču ljubav k Bogu.
Djevojka je odraz Božjeg savršenstva, koja je tebi namijenjena da te
dopunjujući diže. No, da ti zaista bude potpuna pomoć, treba da si
međusobno sve donesete u brak i da ništa ne ispijete prije, jer će inače
uzmanjkati u gorkim danima.
Gledaj u zaručnici najprije značaj i duševnost, koji kriju vječno blago za
tvoje potomstvo. Prije ženidbe treba da ste oboje netaknuti, jer će samo
takvi ostati vjerni u ženidbenoj čistoći.
Izbjegavaj opasnosti nježnosti, preranog zaljubljivanja, dodire. Razvijaj
se da joj u obitelji mogneš puno dati, a ne samo od nje tražiti i primati.
A što onda ako Ti u tom razdoblju izgrađivanja Tvoga značaja lijepo lice
zavrti glavom? Tada zbogom odgoj značaja, staleška izobrazba, apostolat.
Bit ćeš rastresen; svakom prilikom ćeš misliti na nju... Prije nego li si
počeo živjeti, već Te je život svladao. A to je zlo...
Ne velim da je zaljubljivanje zlo; naprotiv je ono velika sreća ako se
dobro zaljubiš; no ono je pravo zlo ako se prerano zaljubiš, jer će Ti ono
zakočiti Tvoj duševni život upravo u ono doba kada je odredila Providnost
da se duševno i tjelesno razvijaš.
Trijezan mladić uviđa negativne posljedice preuranjene ljubavi, zato već u
početku stvara odluku da će od sebe odbiti sve što bi ga zavelo na prerano
druženje s djevojkom.
Kršćanski mladić veoma dobro zna da čist život ne samo da ne škodi
zdravlju, već naprotiv mladiću daje neopisivu svježinu i snagu.
Kršćanski mladić je uvjeren da u srcu značajna čovjeka samo dvije žene
smiju imati istaknuto mjesto: to je njegova majka, te majka njegove buduće
djece. Zato mora svetu čistoću srca čuvati kao najljepši biser
mladenaštva.
A da uščuva taj biser, izbjegavat će sve one prilike koje bi ga mogle
navesti na zlo, a to su loši razgovori, ružne kazališne predstave, kino, a
napose nečedni ples i alkohol.
Kao što vodu nabujale rijeke krotimo nasipima da teče određenim koritom i
vodimo je u električnu centralu odakle rasvjetljuje daleke krajeve i tjera
svojom snagom strojeve velikih tvornica, tako je čestit mladić dužan
ograditi divovsku i bijesnu snagu svoga spolnog nagona nasipima kršćanskog
ćudoređa i pristojnosti dok slobodno ne odluči, ako je to volja Božja, da
spolni nagon bude u zakonitom braku stvarateljem života, sreće,
blagoslova.
|