Molitva

 

 

Čovjekova veličina stoji u njegovu odnosu s Bogom koji se ostvaruje u prvom redu kroz molitvu. Već od ranih dana, kako se to vidi iz njegova Dnevnika, Ivana privlači molitva. Molitveni će se život u njemu sve više razvijati tako da će mu postupno cijeli dan biti ispunjen duhom molitve. Središte njegova molitvena života bila je svakodnevna sveta misa, a službena molitva Crkve - liturgija i časoslov -  bilo je glavno područje u kojem se kretao njegov molitveni život. Ivan je prakticirao i druge oblike molitve, napose razmatranje i kontemplaciju slijedeći u tome igancijansku duhovnost.

 

 

 

 

Kontemplacija je život duše u neprestanom zajedništvu s Isusom

Zadatak društvenog poretka: pomoći činiti kreposna djela

 

249. Među svim krepostima prvo mjesto zauzima krepost pobožnosti, koja nas potiče da odajemo Bogu dužnu čast. Kontemplacija (duboki vjerski život), život duše u nepre-stanoj zajednici s Isusom, jest najbolji život... Sav društveni poredak ima zadaću da nam pomaže činiti kreposna djela u aktivnom životu i da ova kreposna djela stvaraju dispoziciju za razmatranje. (84)

 

 

 

 

 

Kako dobro obavljati molitvu razmatranja

Glavno je da stvorite posve konkretne odluke

                                  

250. Podsjećam vas na sljedeće glavne momente svakog razmatranja. Prvo je da pripravite sam predmet. To ste učinili u predvečerje. Dolazi kajanje za grijeh - tu morate biti vrlo konkretni - i molitva da vam se on oprosti.  Sjetite se prisutnosti Božje: osjećate da je On uz vas i da vi u Njegovoj prisutnosti klečite i da On budno pazi kako ćete obaviti vaše razmatranje. Možete si također predočiti da Isus na vas gleda iz svetohraništa. - Kada ste svjesni te prisutnosti, izgradite u vašoj mašti okolicu u kojoj se npr. zbiva evanđeoska scena. Tako si o Božiću u vašoj mašti predočite štalicu, Mariju, Josipa, vola, magarca i sve detalje koji vam padnu na um. - Ovo je vrlo potrebno sredstvo, koje sprečava vaše misli da ne pobjegnu i da se ne rastresu. Sada zaprosite Boga da blagoslovi ovo vaše razmatranje i da vam udijeli sve milosti koje želite dobiti po tom razmatranju. To je do sada bila zapravo samo priprava. Pravo razmatranje tek započinje i ide onakvim tijekom kao što smo to već pokazali prigodom betlehemske scene... Pri ovom razmatranju nije glavno da se u vama užežu veliki i žarki osjećaji; glavno je da stvorite posve konkretne odluke, kako ćete istoga dana pridonijeti neke žrtve suzbijanja stanovitih grijeha ili čineći neko dobro djelo. Čuvati se valja generalnih odluka kao npr. bit ću ponizan, dobar, itd. Zatim se zahvalite za dobivene milosti i ukratko ponovite cijelo razmatranje...  Pri podizanju prikažite vaše odluke, vaše žrtvice u zajednici sa žrtvom Isusovom Bogu Ocu i molite ga da vas se udostoji primiti i da vas sama jednom učini dionikom druge Božanske osobe, da vas ona unese u samo srce Presvetog Trojstva. (18)

 

 

 

 

Uputa za liturgijsko razmatranje

I moja je duša hram, kudikamo ljepši od Salomonova

 

251. Uzmite koji tekst sv.mise i razmatrajte ga. Primijenite na sebe i odlučite provesti u duši spoznatu istinu. Na primjer, razmatrajući o Salomonovu hramu, najprije ćemo se sjetiti povijesnog događaja, a onda primijeniti na sebe. I moja je duša jedan takav hram, još kudikamo ljepši od Salomonova. Ukras toga hrama jesu kršćanske vrline i milost posvetna, koja mora u nama sve više rasti. [to nagrđuje hram Duha Svetoga u meni? (170, str.232)

 

 

 

 

Meditacija pomaže duhovnu ravnotežu

 

252. Redovita, konsekventna meditacija jedino je sredstvo da čovjek na zemlji ne izgubi nikada ravnotežu i da se radosno iz dana u dan s Kristom raduje ili s Njime trpi. (Pismo ing.Dragi Maroševiću; 171, str.91)

 
                

 

O divne li Crkve koja bez prestanka pjeva hvalu Tvorcu!

Kako sunce kreće od istoka k zapadu, tako se isto kreću sati molitve i ne prestaju nikada

 

253. Sa zemlje se eto neprestano dižu molitve k nebu. Među katoličkim narodima nema sata ni časa kada redovnici ili svećenici ne bi molili božanski časoslov. Tako je to raspoređeno da čim jedni prestanu, drugi nastave i kontinuitet je uvijek uspostavljen. I kako sunce kreće od istoka k zapadu, tako se sati molitve kreću od istoka k zapadu i ne prestaju nikada. O divne li Crkve, koja bez prestanka u zajednici s nebeskim vojskama pjeva hvalu Tvorcu! (11)

 

 

 

 

Časoslov - najljepši molitvenik

Odgojno značenje liturgije

 

254. Liturgija ima veliko odgojno značenje i s potpunim  pravom možemo reći da je Rimski misal najpedagoškije djelo što ga uopće imamo: on je pedagogija par excellence.  Uz misal je najljepši molitvenik časoslov. Ne, on nije samo moli-tvenik, on je s misalom najljepše književno djelo što ga čovječanstvo posjeduje. (11).

 

 

 

 

Sve se u društvu mora tako organizirati da služi kontemplaciji duše

Društvo treba omogućiti širenje unutarnjeg Kraljevstva Kristova

 

255. Naravno društvo ima također zadaću da Crkvi omogući da ona uzmogne djelovati na život ljudskih duša. Iz toga slijedi da se cijelo ljudsko društvo, koje je u katoličkim  narodima preko svojih članova pripojeno  tijelu Crkve, mora tako organizirati da se u njemu stvore najbolji preduvjeti Crkvi za njenu djelatnost širenja unutarnjega Kraljevstva Kristova. Slijedi da sve, bez iznimke, iz čega se sastoji ljudsko društvo i što pridnosi  životu ljudskoga društva, anorganske tvorevine, bilje, životinje, tijelo čovjeka, obitelj, staleži, političke zajednice mora se tako organizirati da  služi i pripomaže  kontemplaciji duše... Najviši čin ljudskog uma može biti da spozna i ljubi Boga. (84)

 

 

 

 

Tajanstvena sveprisutnost Božja doživljava se u noći

Razmišljanje u ranim jutarnjim satima prigodom putovanja u trapistički samostan u Reichenburg

 

256. Misterij noći stade djelovati na moju odmorenu dušu. I što se više kroz mrak žurim, to mi se posve nehotice sve to jasnije ukazuje slika Učitelja, koji se također u noći dizao preko gora i dolina, išao kroz gradove i šume - dok su ostali ljudi počivali; i tada je pomišljao na spas svoga bijednog stada, koje je došao otkupiti. A tako su činili i apostoli; i oni bi probdjeli čitave noći, moleći se beskrajnom Stvoritelju, vrhovnom  zapovjedniku milijuna zvijezda što trepte na nebu, Zakonodavcu svemira, koji uzdržava sunce i najmanju travu, i svako pojedino stvorenje vodi prema određenoj svrsi. I tajna me je noći sve više zaokupljala i u kretanju svemira osjetih  bilo Onoga koji je bio u početku, koji jest sada i koji će kraljevati u vijeke vjekova.

I apostoli, i mučenici, i monasi i ispovjednici, i djevice, i svete žene, i svi ti heroji čovječanstva, svi ti koji su u prošlosti probdjeli noći u molitvi ili koji su u smirenim zvjezdanim noćima čekali da ih odvedu pred krvnika - svi ti, pa među njima i one mnoge tisuće  hrvatskih mučenika - svi su osjetili kucanje noćnoga bila, tajanstvenu sveprisutnost Božju.... (24)