ORLOVSTVO

 

 

Katolički omladinski pokret Orlovstvo došao je u hrvatske krajeve iz Češke preko Slovenije. Kao sastavni dio svoje djelatnosti Orlovstvo je posebno njegovalo tjelovježbu. Ivan Merz bio je suosnivač hrvatske grane Orlovstva koje se 16.XII.1923. organi-ziralo u Hrvatski orlovski savez (HOS). Kao tajnik Saveza Ivan je uspio dati cijeloj organizaciji izrazito religiozno-odgojni karakter i postaviti je na temelje papinske Katoličke Akcije. Hrvatskom Orlovstvu Merz je dao geslo: Žrtva - Euharistija - Apostolat.

 

 

 

 

 

Mi orlovi imamo jedini glavni cilj: što više duša sjediniti s Isusom

Stoga se apsolutno pokoravamo našim biskupima

 

274. Jasno je da smo se mi orlovi stavili u službu svete Crkve spremni da je milošću Božjom pomažemo u širenju Kraljevstva njezina božanskog Zaručnika. Nemamo nikakvih nuzgrednih ciljeva, već onaj jedini glavni: što više duša sjediniti s Isusom. Stoga se apsolutno pokoravamo i u tom pitanju, kao u svim drugima, našim biskupima i ako oni vele da smo na krivom putu, to ćemo upravo slijepom pokornošću slušati i raditi kako oni to budu željeli. To ističem stoga, jer tako dobro poznajem svoje drugove, pa znam da presvijetla gospoda prema nama ne trebaju imati nikakvih taktičkih razloga; mi smo uvijek naglašavali ideju poslušnosti crkvenoj vlasti i spremni smo dati takav primjer poslušnosti i onda kada će nam to biti teško... U svete se molitve preporuča Vaš u presv. Srcu odani I.Merz. (Pismo sarajevskom Nadbiskupu Ivanu Ev. Šariću, 3.V.1926.)

 

 

 

Orlovstvo želi postati najvažniji faktor u rekristijanizaciji naroda

Ono je vjersko-kulturna svjetovna organizacija čije se djelovanje kreće na moralnom području

 

275. Orlovstvo ima religiozno-moralni cilj; ono hoće da postane među omladinom najvažniji faktor u rekri-stijanizaciju naroda i u odgoju elite, koja će svagdje neu-strašivo ispovijedati svoje katoličko osvjedočenje. Orlovsko djelovanje kreće se dakle na moralnome području, a ovo područje spada u djelokrug Crkve. Orlovstvo je dakle vjersko-kulturna svjetovna organizacija i ima prema tome da se podredi doktrinalnoj i direktivnoj vlasti crkvenoga autoriteta. Oni koji odgajaju orlove - bilo to svećenici ili laici jesu istiniti profesori socialnoga, državnoga i vjerskoga morala - oni dakle rade na jednom području, gdje jedino Crkva imade vlast da ravna i nadgleda.

   (Ivanovo pismo Jugoslavenskoj orlovskoj svezi u Ljubljani u povodu osnivanja Hrvatskog orlovskog saveza i pitanja uloge svećenika u društvu,  21.XI.1923.)

 

 

 

 

Katolički socijalni apostolat cilj je Orlovstva

Ono hoće da Krist zakraljuje u dušama pojedinih ljudi, u obiteljima i u cijelom društvenom životu

 

276. Katolički socijalni apostolat jest cilj koji Orlovstvo hoće ostvariti. Apostolat se Orlovstva proteže na sve grane privatnog kao i javnog života; ono hoće da Krist zakraljuje u dušama pojedinih ljudi, da zakraljuje u našim obiteljima, da zakraljuje u cijelom društvenom životu u svim njegovim pojedinostima. Da, u svim njegovim pojedinostima! To trebamo osobito naglasiti. Nije dostatno da smo samo onda katolici kad se Bogu molimo ili kad se nalazimo u društvenim prostorijama, već svaki pojedini čin našega života, pa i najneznatniji, mora na sebi nositi žig apostolata..... Zadaća je Orlovstva da sve pojedinosti našega narodnoga života stavi u službu Kristova Kraljevstva, to jest onoga radi čega je svijet stvoren i radi čega mi živimo. (158)

 

 

 

 

 

U odgoju članova Orlovstva najveća pozornost duhovnim i vrhunaravnim vrijednostima

Nema te sile na svijetu koja bi nam mogla naškoditi

tako dugo dok se budemo utjecali samo i to samo u pomoć Gospodina

 

277. Uvjeren sam da je Orlovstvu osiguran siguran i veoma velik uspjeh u našem narodu ako se bude i dalje polagala prva i najveća pozornost na duhovne i vrhunaravne vrednote pri uzgoju članstva i javnom radu. Ne bude li se to činilo, bolje je da propadne. Stoga smo mi ovdje unatoč velikim naporima, zapreka i svega što sa sobom donosi svaki apostolat, puni optimizma i radimo s najvećim mirom i pouzdanjem bojeći se samo grijeha, a ni jedne druge sile na tom svijetu. Borbe zadnjih godina dvoljno su nas uvjerile da nema te sile na svijetu koja bi nam mogla naškoditi tako dugo dok se budemo utjecali SAMO i to SAMO u pomoć Gospodina. A da će i dalje biti križeva, to je zakon, jer nema spasavanja i posvećivanja duša bez trpljenja po uzoru Učiteljevu. (Pismo Fra Kreši Pandžiću, 11.IV.1928.).

 

 

 

 

 

Orlica treba usred blata poganstva kročiti prema blistavim vrhuncima svetosti

Ženska Katolička Akcija treba društvu dočarati  viziju svetih djevica i žena

 

278. Orlička odora, ako želi da se stavi u službu apostolata morala bi po mom sudu biti duža od minimuma  koji se zahtijeva od svih kršćanki. Ako uistinu ženska Katolička Akcija imade opet društvu da dočara viziju svetih djevica i žena to mi se čini da ta vizija u sebi uključuje vrlo, vrlo dugu suknju. Zamislite si sliku Gospinu ili koje svetice ( osim ako se radi o djeci, kod kojih po naravi sjetilni dio nije još razvijen) sa suknjom, koja siže samo 10 cm ispod koljena!...  Jer svetost jest svojstvo duše, a sjetilne oznake tijela odvraćaju pogled od lica kao izražaja duševne svetosti. Zar kršćanka nije setra Gospina? A u kakvoj suknji se pokazala Gospa u Lurdu, Pontmainu i drugdje? Zašto ne slušati njezinu propovijed čednosti?! Njezin blagoslov neće izostati, iako će mnoge orlice otpasti, a mnogi katolici tu strogost ne budu shvatili! Što ćemo, kada sav zanos orlica, sva poezija mora biti upravo da usred blata poganstva kroče prema blistavim vrhuncima svetosti! (Pismo Marici Stanković, Zagreb 21.II.1928.)

              

 

 

 

Tijelo, krotko i čvrsto oruđe duše - cilj je orlovskog tjelesnog odgoja

Učiniti tijelo sposobnim i spremnim da se stavi u službu Kraljevstva Kristova na zemlji

 

279. Crkva je uvijek naglašavala dužnost svih vjernika da se razborito brinu za tjelesno zdravlje; ona je u prošlim vjekovima blagoslivljala viteške igre, a u današnjem  vijeku u njezinom se krilu rodiše, tako reći, kod svih naroda društva omladine, koja katoličkom tjelesnom uzgoju posvećuju osobitu pozornost. U slavenskim zemljama ova se ljubav Crkve prema tjelesnom zdravlju i uzgoju omladine najbolje očituje u orlovskim  organizacijama, koje su uz veliku prosvjetnu i općeuzgojnu zadaću, preuzele dužnost da se brinu za katolički tjelesni uzgoj. U orlu tjelovježba i tjelesno odgajanje nije samo sebi svrha. Ono ide svjesno i sustavno za tim da tijelo postane krotko i čvrsto oruđe duše, koje će biti u stanju izvršiti sve njezine zapovijedi, makar kako teške bile. Taj tjelesni uzgoj treba suzbiti lijenost i učiniti tijelo sposobnim i spremnim da se stavi u službu Kraljevstva Kristova na zemlji. (122)

 

 

 

 

Orlovski naraštaj neka postane naraštaj vitezova Božjih,

koji će jurnuti Hrvatskom i sve osvojiti za Crkvu  vječnu

Svoje trpljenje sjedini s trpljenjem Spasiteljevim

 

280. Dragi Dragoše! Prvo Ti pišem na orlovskom papiru, jer znam, da si pravi orao i da pratiš i osjećaš s Orlovstvom, njegovim radostima, a još više s njegovom kalvarijom. Svoje trpljenje sjedini s trpljenjem Spasiteljevim, da orlovski naraštaj zaista postane naraštaj vitezova Božjih, koji će jurnuti Hrvatskom i sve osvojiti za Crkvu vječnu... Danas sam započeo devetnicu Gospi Lurdskoj po francuski... Ti mi se priključi sutra.  (Pismo prijatelju ing. D. Maroševiću, 1926.)

 

 

 

 

Marija - uzor orlovskoj mladeži u tjelovježbi

U njoj je vladao savršeni sklad između svetosti duše i ljepote tijela

 

281. Orlovstvo je sebi stavilo među ostalim za zadaću da goji zdravlje i ljepotu tijela. Posve je naravno da hrvatski orlovi uzimaju za uzor  Kraljicu Hrvata, Blaženu Djevicu Mariju. I oni će nastojati da njihova tjelovježba postigne dvostruki cilj: zdravlje i ljepotu tijela. Tjelovježba se ne gaji sama poradi sebe, već ima veliku odgojnu zadaću... Tjelovježbeno geslo katoličkog orla jest: umjerenost, zdravlje, skladna ljepota. I stoga slijedi da će orao nastojati i u životu lijepo nastupati i na taj način pokazati da u njegovu zdravu i lijepu tijelu stanuje duša, urešena božanskim darom milosti posvećujuće.... Ponašanje orla treba pokazati da je orlovska tjelovježba uzgojila potpuna čovjeka - čovjeka koji je uzeo za uzor Majku Kristovu kod koje je vladao savršeni sklad između svetosti duše i ljepote tijela. (119)