U LURDU
»Vidio sam velike stvari«
Ivan je dva puta bio u Lurdu. Prvi put koncem srpnja 1921. Pošao je onamo iz Pariza preko Bordeauxa i Toulouse.
»Toulouse, 27. VII. 1921. U željeznici Paris—Bordeaux sastasmo se sa dva Isusovca, bogoslova, rodom iz Canade. Pripovijedaju o jakom vjerskom životu u Canadi, o velikoj plodnosti francuske rase u Canadi i dr. U Bordeauxu pogledasmo brod Asie, te sve moguće katoličke organizacije. U Arcachomu smo prisustvovali sastanku Avant-garde, mališa francuske katoličke mladeži. Posvuda se osjeća blizina Lurda; tako je jedan član tih mališa ozdravio (imao je, čini mi se, sušicu u nozi) i sada igra nogomet. Na quai-ju mi pokazaše također jednu gospođu u bjelini, koja je ozdravila od iste boli. Po prvi put smo vidili svijetlo-plavi Atlanski Ocean, kojega su valovi hitili pjeneći se i natječući se. Neprestani taj život, to kretanje neizmjernosti, kao da je slika Duha Svetoga, koji je također neprestani, vječni, neizmjerni i lijepi život. U Toulouse stigosmo u noći, lutasmo po tijesnim ulicama, po mjesečini; čovjek bi rekao da je bosanska mjesečna noć, i napokon udarismo o alku i otškrinuše nam velika sredovječna vrata. Ovdje mi se najbolje svidjela glava sv. Tome. Inače je puna relikvija i čuva se dio drveta križa, dio odijela bl. Djevice Marije i dr… Semaine sociale: I ako je karakter odviše stručni, da zapravo ništa ne razumijem, ipak je cjelokupni utisak veličanstven. Zastupani su vođe katoličke Francuske i Belgije. Osim E. Duthoita, Goyoa, Lerolle-a, nalazi se ovdje Dominikanac Père Rütten, vođa belgijskih radničkih organizacija, Max Turmann i toliki drugi…«
Dalje nabraja Ivan, za koga sve treba moliti u Lurdu. U Toulouse se tom prilikom upoznao s gđicom A. M. Poyet. O njoj i njezinim drugaricama veli: »Upoznao sam tip francuske katoličke djevojke. Pune su nadnaravnog žara i teško se rastati od tako sveta svijeta. Otkrile su mi, da je bilo među njima Srpkinja, koje su simpatizirale s katolicizmom.. Neka R. je konvertirala i ima nakanu osnovati u Beogradu dječju kliniku, te pozvati francuske milosrdnice onamo. Hvaljen budi Bog i Njegovo Sveto Ime!« Gospođica A. M. Poyet pripovijedala mu je tom prilikom mnoge potankosti iz života njezinog brata Petra, đaka-apostola, koji je unijevši Boga u život studenata na školi, gdje je učio matematiku i fiziku, naglo obolio i preminuo. Ivan je na temelju opsežne literature i ovih saopćenja prikazao život Pierra Poyeta u »Luči« XVIII. 24—27.
Svome drugu i prijatelju, sada već pokojnom ing. Dragi Maroševiću, piše Ivan iz Lurda 3. VIII. 1921.:
»Vidio sam ovdje velike stvari i za Te sam se molio. Šaljem Ti malo lurdske vode…« Kasnije mu se javlja opširno iz Pariza, na dan sv. Luke. 1921.: »U Lurdu Te najprije obuzme osjećaj, da je tamo »Ona«, Majka Božja, koja je veća, moćnija i ljepša od svih onih Pirenejskih gorostasa, koji Lurd okružuju. Ona tamo na zaseban, način stoluje i držim, da svi, koji su tamo, ma i ne vjerovali, moraju imati isti osjećaj, da ona tamo j e s t. Ti se onda u Lurdu nalaziš pokraj Nije: ona tamo izdiže glavu iznad Pireneja i drži u naručju Boga. To je realan osjećaj, koga se ne možeš otresti, a tisuće vijernika (noću svaki s upaljenom svijećom u ruci) ide serpentinom uz brežuljak i pjeva bez prestanka: Ave, Ave, Ave Maria! Svaka svijeća, koja trepti, to je jedna duša, koja će danas-sutra k Njoj. Oh, hoće li što prije doći taj čas, tako čovjek u Lurdu osjeća, jer zaista, tamo ima neki »predokus« neba! Po danu stotine bolesnika leži po nosilima, svijet raskriljenih ruku glasno moli, a Isus u presv. Sakramentu ide od bolesnika do bolesnika, naginje se svakomu posebice i blagosilje ga. Međutim jedan svećenik glasno moli: Gospode, mi ti se klanjamo, itd. Katkada netko povikne: »Ozdravio sam!«… U toj Te atmosferi često obuzme strah… Da, u Lurdu sam naučio, što je krunica i ona mi je odsele dragi i najbolji prijatelj. Molio sam je i prije, dakako, u duhu vijere … ali Lurd je mojoj razumnoj vjeri pridodao i osjećajni momenat….«
Kako se Lurd duboko dojmio Ivana, svjedoče i njegova pisma majci. Osim velike duhovne koristi primio je u Lurdu i milost, da su mu oči uslijed pranja lurdskom vodom toliko prizdravile, te je mogao nastaviti studij, koji bi bio morao prekinuti, jer mu je očima bilo veoma zlo. »Ako mi bl. Djevica u Lurdu« — piše Ivan svom prijatelju N. B. na dan sv. Franje Borgia 1921. iz Pariza — »i nije p o s v e izliječila oči, tako, da s dosta poteškoća čitam, to sam u Lurdu zavolio krunicu, koja će mi biti uz sv. Euharistiju najvjerniji prijatelj do groba.«
»Najnovija čudesa u Lurdu«
Drugi je put pošao u Lurd iz Zagreba prigodom 52. narodnog francuskog hodočašća 20.—28. VIII. 1924. Svoje doživljaje i dojmove opisao je u svome dnevniku, što ga je i objelodanio pod naslovom: »Najnovija čudesa u Lurdu«, Zagreb 1924.
Ivan zorno opisuje ured za liječničke pregledbe, različite ophode, osobito teoforičku procesiju, ophod s bakljama i javno pjevanje gregorijanskoga »Credo«, koje se naročito doimlje svih slušalaca. U Lurdu se upoznaje sa Lafforgueom, urednikom lurdskog časopisa »La Source«, abbé Eckerom, koji mu pribavlja novinarsku iskaznicu, s dobrovoljnim bolničarkama, ozdravljenicima i njihovom rodbinom. Prisustvuje dolasku »bijeloga vlaka« s teškim bolesnicima, različitim pobožnostima i osobito liječničkim istraživanjima. Opisuje, kako su liječnici oprezni u konstataciji i samog olakšanja bolesti, i kako teško proglasuju potpuno ozdravljenje, premda su svi, koji sve to gledaju, u sebi uvjereni, kao i bolesnik sam, da se doista zbilo čudesno ozdravljenje. Kad su u liječnički ured unijeli ozdravljenicu Paule Parizot, studenticu medicine, Ivan je, od uzbuđenja, poletio u sobu, rezerviranu za liječnike ne znajući, da je publici strogo zabranjeno da uđe ovamo. Tako je dulje vremena mogao da prisustvuje pregledavanju liječničkih svjedodžbi o neizlječivosti njezine bolesti, dok ga nije neki bradonja opazio i lijepo poslao van, među novinare… Narod je vani pjevao Magnificat, a unijeli su u ured drugu ozdravljenicu, Mariju Lafon iz Montpelliera. Drugi je dan promatrao, kako se tačno ispitivao slučaj Madelaine Delaitre, koja je jučer u piscini ozdravila od teške bolesti. Ivan, prema liječničkim obavještenjima, potanko opisuje tok bolesti i stanje ozdravljenice i kao da mu je malo i krivo, što je ured za liječničke pregledbe službeno priznao samo da »ozdravljenje gđice Macagne i Delaitre premašuje djelatnost prirodnih sila« (Annales de Notre Dame de Lourdes août 1924), ako i razumije razloge, zašto su liječnici tako strogi. Preko gđice Anny Poyet upoznao se i s jednom ozdravljenicom, gđicom Helene Macagne, u bolnici sv. Marije, što stoji nasuprot spomenika zahvalnosti za pobjedu. Ona pođe upravo k njemu, uhvati ga za ruku i dugo je ne ispusti, a onda reče: »Vi ste novinar, objelodanite, što mi je sveta Gospa učinila!« i sama mu je opisala svoju tešku i dugotrajnu bolest i ozdravljenje u tren oka za vrijeme teoforičke procesije 21. VIII. u času, kad ju je crkveni dostojanstvenik, koji je nosio Presveto, blagoslovio. Ozdravljenica se na to okrenula nekim prisutnim djevojkama, koje su prisluškivale ovom razgovoru, i reče im: »A vi, ne povodite se za modom!« Jedna učiteljica neke državne škole plakala je od uzbuđenja, a njezin pratilac, neki mladi bezvjerac, bio je također duboko ganut. Drugi je dan vidio Ivan ovu učiteljicu, koja je također bila bezvjerka, kako kleči pred kipom okrunjene Bogorodice. A onaj je mladić trpio od upale bubrega, te je počeo da pije lurdsku vodu i izrazio je želju, da sa svijećom u ruci ide u ophodu… U velikoj je euharistijskoj procesiji toga dana zapazio Ivan francuskog pjesnika Francis Jammesa, kako ide praćen svojom unučadi. U doba, kad je Ivan boravio u Lurdu, održalo je mnogo katoličkih organizacija svoje sastanke. No on nije dospio onamo, jer je sva njegova pažnja bila usredotočena na procesije, bolesnike i Gospu… Došavši 27. VIII. u Pariz polazi s prijateljima pred »bijeli vlak« s bolesnicima i na kolodvoru govori s ozdravljenicom gđicom Parizot.
Iz Lurda je pošao u Pariz, da pozdravi i da se porazgovori s nekim uglednim ličnostima francuskog katoličkog života, naročito s Mons. Beaupinom, koga je u pismu od 28. VIII. 1924. zamolio za duži sastanak. U Parizu je Ivan želio, osim toga, da »upotpuni svoju zbirku dokumenata o katoličkom životu u Francuskoj, da posjeti izvjesne katoličke ustanove i nove pothvate«.
Dojmovi o Francuzima.
U Ivanovu dnevniku, što ga je vodio za svoga posljednjeg boravka u Francuskoj, nalazimo mnoga zanimljiva opažanja o Francuskoj i Francuzima. Prvi dojam, što ga je na nj učinila francuska publika, nakon »uredne i čedne Švicarske«, nije bio osobito povoljan: »Već su se u Ženevi muževi i žene u vagonima nedostojno ponašali, a goloruka je moda govorila, da opet dolazim u lascivne zemlje. Ali eto, u Francuskoj, pored ovakvih ljudi, čovjek često susreće pravu elitu, gotovo svece, koji svojom vrijednošću nadoknađuju i brišu loše dojmove, što ih na stranca čine ljudi s ulice«.1 Naročito ga se lijepo dojmio razgovor s gđicom Annie Poyet, dragovoljnom bolničarkom iz Versaillesa i gđicom Petit. U vlaku razgovara Ivan s nekim lazaristom iz Tunisa, koji mu je pričao »o srpskoj vojsci u Bizertu i o dobrom i uzgojnom utjecaju, što ga je na nju, a poglavito na časnike, vršio kontakt s Francuzima«2.
Već je u Parizu Ivan zavolio francuski kler i njegove vrline. I sada, na svom lurdskom putovanju, bilježi: »O, taj francuski kler! Kako je bijedno odjeven! Kako li se na njihovim licima vidi siromaštvo i tegoban život, što ga provode francuski svećenici! Nisu li među njima i neki, koji idu svojim vlastitim župljanima u nadnicu za poljske poslove, da zarade koricu hljeba! I eto ove, po vanjštini, bijedne, jadne, nelijepe pojave, ti svećenici Božji, pjevaju u euharistijskoj procesiji u Lurdu zanosno i oduševljeno, puni ushićenja i ljubavi, uzvišene euharistijske himne«3.
Na poziv kontese Marguerite de Montbel, supruge Charles de Montbela, boravio je Ivan nekoliko dana u Argentu, u dvorcu ove plemićke katoličke porodice. Tu je izbliže upoznao i mišljenje i način života visokog francuskog plemstva. Ivan sve gleda, promatra, prosuđuje ideje, pojave, ličnosti, te svoje dojmove marljivo bilježi u svoj dnevnik. Tu čitamo n. pr. ovaj krasni stavak:
»Ovdje se nalazi i jedna mala gospojica, tamno-sivo odjevena, gospojica Louise de Souliac. Ima na sebi nešto redovničko: rukavi do dolje, vrat zatvoren. Prava katolikinja. Imala je redovničko zvanje, ali jer joj je u ratu poginuo brat, koji je ostavio četvero nejake djece, preuzela je ona odgoj bratove siročadi. Svi na nju gledaju s udivljenjem. Uspjelo joj je, da odgoji bratovu djecu. Jedan je svršio u St. Cyru vojnu akademiju, pa je nedavno postao poručnikom… I ta gospojica katkada iščezne, ode u Pariz ili kamo drugamo. Svi drže, da je ona redovnica, koja živi u svijetu, »svjetskim životom«, ali da daje svojim poglavarima račun o svome životu i o svemu, što potroši«4.
Posljednje je godine svoga života dr. Ivan Merz spremao veliko orlovsko hodočašće u Lurd i mnogo se veselio tomu, kako će svoje orlove izbliza upoznati s Lurdskom Gospom i sa čitavom atmosferom, koja je tamo okružuje. No nije mu bilo dano da to doživi ovdje na zemlji. Njegova će duša puna ushićenja sigurno radosno pratiti iz nebeskih visina križare, koji hodočaste u Lourdes…
Zolin »Lourdes«
Da suzbije loš utjecaj, što ga Zolin roman »Lurd« još uvijek vrši na našu neupućenu publiku, podvrgao je Ivan ovo djelo u zasebnoj studiji književnoj i povjesnoj analizi.5 Najprije upozoruje, kako je Zola obećao publici u štampi, da će napisati historijsko djelo i prikazati čistu istinu. No Zola je pošao u Lurd pun predrasuda, te je u smislu tih predrasuda sasvim iskrivio događaje oko ozdravljenja Sofije Couteau, Elize Rouquet i M, Lebranch, koju Zola zove Grivotte. Ova se kasnije, posve zdrava, udala i preživjela je Zolu. A u Zolinom romanu ona već na povratku iz Lurda u željeznici opet počinje bacati krv: njezino je ozdravljenje bilo, po Zoli, samo prividno. Javnost je doskora doznala za ovu Zolinu laž i Zola je, da se izvuče iz škripca, 1895., tri godine iza Grivottina ozdravljenja, pohodio Grivottu i ponudio njoj i njezinom mužu doživotnu obilnu rentu, ako ode iz Francuske u Belgiju, jer bi se tako lakše zaboravilo na ovog živog svjedoka njegovog iskrivljivanja povjesnih činjenica. Naravski, da Grivotta nije prihvatila ovog nedostojnog prijedloga. A Zola je, kad ga je dr. Boissarie radi ovog falsifikata pozvao na odgovornost, odgovorio, da je on »apsolutni gospodar »svojih« ličnosti«: »mogu im dati život i uništiti ih po volji. Uostalom ja ne vjerujem u čudesa i kad bih vidio sve bolesnike da su ozdravili u jednom času, ne bih vjerovao«. Time je Ivan pokazao svu povjesnu neispravnost Zolinih izvoda o Lurdu, a onda s književnog gledišta pobija Zolino mišljenje, da je književnik apsolutni gospodar svojih ličnosti. Nema čistog artizma, veli Ivan, književnik je vezan istinom i ćudoređem, hoće li da stvori pravu umjetninu.
Procesija s gorućim svijećama u Zagrebu
U čast Gospe lurdske obdržavala se prije Ivanova konačnog dolaska u Zagreb devetnica kod čč. oo. Franjevaca u Zagrebu, kao privatna pobožnost. Prema saopćenju preč. o. Đure Bencetića, tadašnjeg gvardijana u zagrebačkom franjevačkom samostanu, ta se pobožnost 1922. držala javno i prisustvovao joj je lijepi broj vjernika. Vjerojatno je nastojanjem dra Ivana Merza, koji se međutim vratio u Zagreb, kao zaključak ove devetnice uvedena procesija sa svijećama kroz grad, iz Svetišta Srca Isusova u franjevačku crkvu. Dr. Merz je s velikom bogoljubnošću prisustvovao ovoj procesiji, sa svijećom u ruci, a sa sobom je poveo i svog oca.
Preč. o. Bencetić se sjeća, kako mu je Ivan jednom zgodom »s veseljem pripovijedao, da mu je poznato, da se i u Karlovcu (kamo je preč. o. Bencetić bio premješten kao gvardijan) časti Gospa Lurdska«. Bio je sav blažen, kad mu je o. Bencetić pokazao karlovačku kapelicu Gospe Lurdske.
U Karlovcu je, kao i u Zagrebu i u mnogim drugim mjestima, Ivan držao predavanja o Lurdu. Ta su predavanja, praćena sa svijetlim slikama, bila tako reći sastavni dio njegova djelovanja, gdje se Ivan pojavio.
1 22. VIII. 1924.
2 21. VIII. 1924.
3 21. VIII. 1924.
4 15. IV. 1924.
5 Dr. Ivan Merz: Zolin »Lurd«, Zagreb 1923.