Prof. Thomas GUEYDIER
ODJEK DISERTACIJE IVANA MERZA
U DANAŠNJOJ FRANCUSKOJ
Kultura i vjera susreću se u liturgiji
Predavanje
održano na
Filozofskom fakultetu Družbe Isusove u Zagrebu
u okviru Centra za dijalog vjere i kulture
«Dr.Ivan Merz»
17. studenog 2005.
Dame i gospodo,
U ovom trenutku Francuska otkriva blaženog Ivana Merza, dosada
nepoznatog ili gotovo nepoznatog u ovoj zemlji. Objavljivanje doktorske
disertacije koju je on napisao na francuskom jeziku na temu utjecaja
liturgije na francuske pisce, pobuđuje interes. Najprije treba reći da
disertacija dolazi u pravom trenutku i u skladu je na izuzetan način sa
debatama koje danas uzbuđuju Francusku.
Poznato vam je sigurno da Francuska ove godine obilježava
stogodišnjicu zakona odvajanja Crkve i države. Izgleda također da je ova
obljetnica probudila i stare demone. Slavljenje laiciteta, što samo po
sebi nije loša stvar, bila je prilika za pripadnike borbenog laicizma da
vrate na scenu i određene ideje za koje se smatralo da pripadaju
prošlosti te da ih postave kao temu dana. Na taj se način javljaju sve
brojniji glasovi i sve više ih preuzima tisak osuđujući bez promišljanja
i rijetkom silovitošću monoteizame općenito, a napose kršćanstvo.
Stoga je jedno od važnijih učenja koje možemo izvući iz disertacije
Ivana Merza sljedeće: kršćansko naslijeđe Francuske, o čemu svjedoči
književnost, nije samo duhovno naslijeđe, već je liturgijska baština. To
znači da baštinici nisu samo izolirani pojedinci koji se mogu njome
okoristiti, već čitav narod, zajednica pojedinaca koji su u ovom slučaju
okupljeni na Molitvu. Ovo je vrlo bitno jer ćemo danas vrlo lako
prepoznati da je Biblija mogla utjecati na ljude. Također se isto tako
lako dopušta da je duhovnost mogla navesti pojedine osobe, u prvom redu
pisce, na stvaranje određene vizije svijeta i Boga. Međutim, potpuno je
druga stvar pomisliti da Francuska ne bi bila ono što jest, ne bi bila
tako lijepa i dobra bez Liturgije; jer Liturgija je Crkva. Stoga Crkva,
za laički duh, nije mogla (pozitivno) utjecati na francusku kulturu.
Jer, uvijek prema laičkom duhu, Francuska ne postoji osim po svome
odvajanju od Crkve. Studija Ivana Merza, dopušta dakle da se na neki
način «odgovori» francuskom laicizmu.
Svrha studije ne zaustavlja se ovdje. Gledano općenito, ako studiju
promatramo s antropološkog stajališta, ona je zanimljiva u tome što nju
prožima snažna vizija odnosa između kulture i vjere. S jedne strane Ivan
Merz pokazuje kako kultura treba vjeru, a s druge strane jednako tako
vjera treba kulturu. O tome bih želio danas razgovarati s vama.
1. KULTURA TREBA VJERU
U svojoj studiji, Ivan Merz najprije pokazuje kako kultura treba
vjeru. Opisujući liturgiju kroz njezin književni utjecaj, on u stvari
definira službenu molitvu Crkve kao vrlo razvijenu kulturnu formu koja
nije ništa manje od jedne izuzetne sinteze između Univerzalnog i
Pojedinačnog. Kada bi trebalo staviti Ivana Merza u povijest ideja,
moglo bi se reći da se on nalazi na pola puta između Prosvjetiteljske
misli koja shvaća kulturu u terminima apstraktne univerzalnosti i
njemačkog romantizma koji ju definira nacionalnim genijem –
Volksgeist-om.
1.1. Patriotizam
Disertacija Ivana Merza podsjeća
nas kako je francuska kultura
kultura jednog naroda, kultura jedne Nacije. Kada govori o Liturgiji,
ona je kao «nacionalna baština francuskog naroda». Ovo iznenađuje
današnjeg Francuza, jer je, osim nekoliko iznimaka, nacionalni osjećaj,
da tako kažemo, nestao u Francuskoj. Svi promatrači to kažu. Visoki
postotak birača koji ne izlaze na glasovanje, sve više slučajeva
nekulturnog ponašanja (pogotovo nasilje koje je trenutno prisutno u
pariškoj regiji), nasilje u školama predstavlja sve jače simptome velike
krize nacionalnog identiteta. Činjenica je da nema ničega drugog nego
nogometa koji danas ujedinjuje Francuze oko imena Francuske… Brojni i
različiti su uzroci ovog apatriotizma koji se često manifestira u obliku
opasne asocijalnosti. Najprije individualizam nagriza osjećaj
zajedništva, zatim relativizam koji ne štedi vrijednosti Francuske
Republike, pa hedonizam koji daje prednost zadovoljavanju individualnih
užitaka te gura u drugi plan brigu za zajedničko dobro. Stoga nam Ivan Merz šalje sliku jedne zaboravljene Francuske, jedne
Francuske - Nacije, jedne Francuske koja nije samo niz anonimnih
pojedinaca ili zajednica zatvorenih u sebe, već živ i skladan organizam
koji okuplja muževe i žene oko baštinjenih vrijednosti jednog
zajedničkog i voljenog nasljeđa. « Liturgija je dio baštine
Francuske,» piše Ivan Merz u svojem zaključku. «Ona nije samo
učiteljica ukusa francuskom narodu, ona mu također i priskrbljuje učenje
s kojim narod često usklađuje svoje najvažnije postupke u životu.»
Mi bismo još mogli navesti ovaj odlomak iz poglavlja što ga
Ivan Merz posvećuje Maurice-u Barrès-u: «Za Mauricea Barresa
liturgija je najprije sastavni dio duhovnog života svećenika, a u sebi
sadrži uvijek živi odjek duša koje su nekada živjele u Francuskoj. Izvan
te veze koju liturgija stvara između živih i mrtvih, i ne uzimajući u
obzir da ona stvara od jedne Nacije kao jedan vječni organizam, ona
dokazuje, čak i svojim patvorinama, da jedan Francuz mora pružati
vanjski i vidljiv oblik nepoznatim silama koje naviru u najskrivenijim
dijelovima njegove duše.”
Zamjetno je oduševljenje koje Ivan Merz iskazuje za francusku Naciju
i njezinu kulturu. To oduševljenje je nevjerojatno aktualno. Sjetimo se
snažnog poziva Ivana Pavla II. veleposlanicima UNESCO-a prilikom
njegovog putovanja u Pariz 1980. godine: «Nacija je velika zajednica
ljudi koje ujedinjuju raznolike veze, ali ponajviše ih povezuje kultura.
Nacija postoji po kulturi i za kulturu i ona je dakle velika
odgajateljica ljudi kako bi oni mogli 'više biti' u zajednici». Ivan
Pavao II. također je dodao: «Bdijte, svim mogućim sredstvima koja su
vam na raspolaganju, nad tom temeljnom suverenošću koju posjeduje svaka
Nacija po svojoj vlastitoj kulturi. Štitite ju kao zjenicu oka svoga za
budućnost velike ljudske obitelji.»
1.2 Univerzalizam
Podrazumijeva se i očito je da uzvisivanje nacije kod Ivana Merza
(kao i kod Ivana Pavla II.) nema nikakve veze s nacionalizmom. Dokaz je
tomu da njegovo oduševljenje za kolektivni identitet ide zajedno bez
problema s jednom otvorenošću Drugome, drugim nacijama. Ivan Merz tako
posvećuje veoma lijepe stranice stranim piscima koji su “između
ostalog, bili izloženi utjecaju francuskog liturgijskog pokreta i koji
svjedoče (...) o sjaju Liturgije. (...) Duhovi očarani ljepotom,
pripadali oni bilo kojoj nacionalnosti, otkrivaju u njoj nepresušan
izvor sigurnosti i poetskog nadahnuća.”
Među tim stranim piscima, nalazi se, na primjer, i jedan Walcheren.
Ivan Merz ide tako daleko da izjavljuje kako razmišljanja ovog Nizozemca
o estetici liturgije često nadilaze razmišljanja kojima se divimo kod
Huysmansa. Prisjetimo se i toga da Ivan Merz Huysmansu posvećuje ne
manje od tri poglavlja te smatra da je zahvaljujući njemu «liturgijska
obnova započela svoj pobjednički hod kroz francusku književnost». «Walcheren,»
zaključuje Ivan Merz, «prožet je francuskim duhom do tog stupnja
da se nikome ne bi učinila krivo ako bi se njemu dodijelilo jedno
izabrano mjesto među francuskim piscima koji se dive liturgiji.»
1.3 Liturgija: veza između Pojedinačnog i Univerzalnog
Kao što smo to vidjeli, ovaj smisao za Univerzalno ne isključuje
dakle uzvisivanje kolektivnog identiteta, zatim ovaj smisao za Drugoga
koji ide ruku pod ruku s nacionalnim oduševljenjem, pa ovo nastojanje
oko otvorenosti koje se izražava u isto vrijeme kao i potreba za
ukorijenjenjem, sve to Ivan Merz nalazi u Liturgiji. Čitajući njegovu
studiju, primjećujemo u stvari da liturgija kod njega ima na neki način
ulogu poveznice između Univerzalnog i Pojedinačnog.
Radi se o tome što se Liturgija nalazi na strani intelekta,
apstraktnog i objektivnog, i na strani afektivnog, osjećajnog i
subjektivnog. To je moguće jer se sastoji od tekstova koji pozivaju na
razmišljanje dok ju u isto vrijeme karakterizira skup običaja često
iracionalnih, koji su se mijenjali od jednog razdoblja, mjesta i
konteksta do drugog. Liturgija dopušta povezivanje dvaju svjetova koji
bi bez nje ostali strani jedan drugome. Ivan Merz od samog početka svoje
doktorske disertacije izričito naglašava tu dvostruku karakteristiku
liturgije: «Pisce bi se moglo svrstati u dvije obitelji: jedni se
priklanjaju više estetskom aspektu liturgije, dok su drugi osjetljiviji
na duboku misaonost liturgije.»
Liturgija pruža mogućnost piscima, njihovim likovima i samom
Ivanu Merzu da ne potonu u dvije vrste krajnosti, u vrstama
neuravnoteženosti; liturgija dopušta i olakšava kretanje između
Univerzalnog i Posebnog. Uzmimo jedan primjer iz poglavlja posvećenog
svjedočanstvu ratnika, koje smo već citirali. Otkrivamo da odlaženje na
misu omogućuje piscu Henri-u Gehon-u obraćenje, odnosno prelaženje s
jedne vanjske prakse identifikacije na iskustvo stvarnog susreta s
božanskim. Liturgiju koju najprije shvaća kao izraz posebne pripadnosti,
ovaj pisac u jednom drugom vremenu shvaća kao ulazna vrata u uzvišenije
stvarnosti, transcendentne i univerzalne.
Sve u svemu, za Ivana Merza liturgija predstavlja kulturni oblik
koji je razvijen i uzvišen po tome što nadilazi podjelu između
univerzalizma i partikularizma kako bi se dalo mjesta izrazima koji u
sebi nose i neku vrstu “konkretnog univerzalizma” i “prevladanog
patriotizma”. Međutim, s druge strane, čitava njegova studija o utjecaju
liturgije na francuske pisce pokazuje i obratno, koliko vjera treba
kulturu, postavljajući temelje jednog realnog i uistinu recipročnog
dijaloga između te dvije stvarnosti.
2. VJERA TREBA KULTURU
U stvari, Ivan Merz ne poima liturgiju zasebno, zatvorenu u
sebe, krutu i nepromjenljivu, već nasuprot, poima ju kao oblik
izražavanja koji varira prema kontekstima, koji posuđuje neke
karakteristike od drugih načina izražavanja te koji može biti shvaćen u
svjetlu drugih sfera.
O svim ovim točkama bih sada volio govoriti.
2.1 Liturgija se razvija u raznolikosti kultura
Ivan Merz najprije pokazuje kako se liturgija koja čini francusku
kulturu razvija u raznolikosti kultura. Uglavnom, on pokazuje kako na
samu liturgiju utječu određeni konteksti koji izvlače ovu ili onu
njezinu karakteristiku. Ovi različiti konteksti mogu biti na primjer
geografske prirode. Stoga Ivan Merz objašnjava u dva uzastopna poglavlja
kako su Normandijci i Provansalci osjetljivi na različite aspekte
liturgije te ih različito naglašavaju. On citira Barbey-a d’Aurevilly-a:
«U Normandiji, dok sam još bio mlad, od svih ceremonija koje su
privlačile svijet u crkve, najsvečanija i koja je najviše pobuđivala
ljudsku maštu, bio je sprovod.» U poglavlju koje slijedi, Ivan Merz
navodi jedno provansalsko hodočašće koje opisuje Frederic Mistral. Ovo
je još jedna posebna manifestacija po kojoj Liturgija otkriva jedno od
svojih mnogih lica.
2.2 Liturgija treba književnost: pitanje stila
Čitajući studiju Ivana Merza, shvaćamo da je vjeri potrebna kultura
na još jedan način. Ivan Merz to nikada eksplicitno ne kaže, ali
pogađamo njegove misli kako Liturgija očito ne bi bila ono što jest bez
književnosti – biblijske književnosti u ovom slučaju – bez pisaca koji
kao pisci imaju osjećaja za ljepotu, odnosno da budemo precizniji, za
«stil». To je još očitije u komentarima Ivana Merza po pitanju stila
ovog ili onog autora na kojega je utjecala Liturgija.
|
O. Božidar Nagy, koji je prevodio predavanje, pokazuje
nazočnima drugo, pariško izdanje disertacije bl. Ivana Merza za
čije je objavljivanje posebno zaslužan prof. Thomas Guydier i o
čijem je sadržaju i njegovoj aktualnosti francuski gost govorio
nazočnim profesorima i studentima FFDI-a. |
Što se toga tiče vrlo je značajan paragraf posvećen stilu Lamennaisa.
Ivan Merz navodi: «Njegov stil često je tako zanosan da
gotovo zaboravljamo da nije biblijska poezija ta koja nas očarava dok
čitamo njegova djela. Da bismo postali svjesni toga, potrebno je prijeći
poglavlje XXIII. i 'Riječi jednog vjernika' gdje se nalazi čuvena
kombinacija psalma 'De profundis' zajedno s litanijama Svetoj
Djevici.» Ovdje je utjecaj liturgije opisan kao stilistički utjecaj,
dok je književni tekst samo «kombinacija» različitih stilova prisutnih u
Liturgiji. Za Ivana Merza dakle ne postoji liturgija bez književnosti.
Liturgija se hrani tekstovima i stilovima koji se miješaju sa stilovima
pisaca do te mjere da se više jedni od drugih ne mogu raspoznati.
Liturgiji je dakle potrebna kultura i to književna kultura.
2.3 Utjecaj književnosti na teologiju
Ulazeći u samu srž pitanja, zaključujemo da književnost,
koliko god svjetovna može biti, dopušta Ivanu Merzu razumijevanje
Liturgije iako bi se to moglo činiti paradoksalnim. Primjećujemo da mu
pisci i ne htijući omogućuju shvatiti smisao ceremonija koje opisuju.
Mogli bismo čak i reći da Ivan Merz uzima zadivljujući književni prečac
koji ga vodi do teološkog srca Liturgije. Teološkog srca Liturgije koje
će stvarno biti otkriveno i objavljeno tek u trenutku II. vatikanskog
koncila. Ova činjenica je vrlo bitna i mislim da čini jednu od
najmarkantnijih originalnih aspekata njegove disertacije.
Proučavajući utjecaj liturgije na francuske pisce, Ivan Merz je
ustvari neizostavno vođen da se zanima za stajalište (po definiciji
subjektivno) samih pisaca ili njihovih likova o katoličkom bogoštovlju.
Tako on na primjer analizira način na koji lik Durtal poima Liturgiju u
Huysmansovom romanu En route (Na putu) ili način na koji Ernest
Hello, kao filozofski pisac, osobno opisuje molitvu Crkve. Stoga,
uzimajući u obzir subjektivnost vjernog sudjelovanja u Liturgiji, zatim
njegovo osobno prihvaćanje bogoštovlja te individualno razumijevanje
tekstova, čine jednu od glavnih karakteristika njegove anticipacije II.
vatikanskog koncila. Analiza književnog «tretmana» liturgije omogućuje
Ivanu Merzu razumijevanje bitne teološke dimenzije i prije nego su je
teolozi izričito razjasnili!
Zaključak:
Ukratko, Ivan Merz želio je pokazati utjecaj Liturgije na pisce iz
razloga što je želio postaviti na neki način hijerarhiju sakralne i
svjetovne kulture ističući superiornost sakralne nad svjetovnom. Čak i
kada njegova studija dokazuje da katolicizam ima neospornu vrijednost s
estetskog, intelektualnog i socijalnog stajališta – što nije nekorisno u
ovo vrijeme kada postoji tendencija da se ta vrijednosti relativizira -
ova disertacija svjedoči o istinskoj želji za otvorenost, opisujući
jedan dosta neslućeni dijalog između književnosti i liturgije, između
Kulture i Vjere. To je dijalog koji uspostavlja između njih obogaćujuću
raznolikost i savršenu jednakost. |