Prof. Thomas Gueydier
PORUKA IVANA MERZA
FRANCUZIMA DANAS «Hvala vam, hrvatski katolici, što ste nam dali
Ivana Merza!»
Predavanje
održano u Bazilici Srca Isusova u Zagrebu
u nedjelju, na Blagdan
Krista Kralja, 20. studenog 2005.

Draga braćo i sestre,
Ima muževa i žena čiji životi i djela ne podliježu nedaćama vremena i
čiji sjaj ne poznaje granice na kojima se mi svakodnevno spotičemo. To
su ljudi čija se prisutnost manifestira i na druge načine; nadilazi
ljudske granice, ovdje i svugdje, jučer, danas i sutra, za sve – bili
oni siromašni ili bogati, sretni ili nesretni. Želim govoriti o svecima.
U velikoj obitelji svetaca i blaženika Crkve nalazi se jedna osoba
koja nas je večeras ovdje okupila i koga vi dobro poznajete i volite, a
kojega sam ja nedavno upoznao: Ivan Merz. Večeras bih vam volio reći
kako se ovaj hrvatski Blaženik 20-ih godina 20. stoljeća, putem studije
koju je napisao isključivo o francuskoj kulturi, obraća Francuzima na
početku 21. stoljeća kojemu ja pripadam.
Kako bih vam mogao sve izložiti, predlažem prvo da vam opišem
situaciju u Francuskoj danas. Zatim bih prikazao ono u čemu Ivan Merz
ohrabruje francuske katolike i priopćava im jednu vječnu Nadu unatoč
prostornoj i vremenskoj udaljenosti.
1. TRENUTNO
STANJE ODNOSA DRUŠTVA I RELIGIJE U FRANCUSKOJ
Poznato vam je sigurno da Francuska ove godine obilježava
stogodišnjicu zakona odvajanja Crkve i države. Izgleda također da je ova
obljetnica probudila i stare demone. Slavljenje laiciteta, što po sebi
nije loša stvar, bila je prigoda za pripadnike borbenog laicizma da se
vrate na scenu i da određene ideje za koje se smatralo da pripadaju
prošlosti, postave kao temu dana. Tako se neviđenim nasiljem javljaju
sve brojniji glasovi, a preuzimaju ih sve više mediji u nepromišljenoj
osudi monoteizma općenito, a posebno kršćanstva.
Laicitet (laičnost) nije u Francuskoj samo jedno načelo među
ostalima, koje bi trebalo biti, u ovom posebnom slučaju i barem u
načinima svoje primjene objekt kontradiktorne rasprave u krilu francuske
političke klase, tako malo željne uobičajene opozicije. Laicitet
(laičnost) je postalo središnje načelo, ono koje briše sve podjele,
uostalom tako brojne među strankama. Načelo prema čijoj mjeri bi se
trebale revidirati uzvišene vrijednosti Republike tj. sloboda, jednakost
i bratstvo, a koje bi u posljednje vrijeme bile kao ugrožene. Dakle mi
dobro znademo da laičnost, iako važna i za državu i za Crkvu, ne
zaslužuje takvo mjesto. Ona ni u kojem slučaju ne može biti promatrana
kao nešto apsolutno.
1.1 «Ateologija»
koja nas okružuje
Naslov jednog od nedavnih bestselera u Francuskoj glasi:
«Rasprava o ateologiji». Radi se o jednoj množini lažnih tvrdnji i
proizvoljnih optužbi usmjerenih, među ostalim, protiv katolika koji su
optuženi za sva zla. Autor tog djela koji daje «tečaj ateizma» u velikoj
dvorani Sveučilišta u Caenu, gradu iz kojega i ja dolazim, voditelj je
također jedne emisije na radiju France Culture (jedan veliki
radio posvećen kulturnim zbivanjima).
Nažalost, napadi na kršćanstvo se ne ograničavaju na nedjela
određenih ličnosti. Francuska država se također nedavno izjasnila
zauzimanjem veoma čvrstih stavova interpretirajući laicitet na svoj
način.
1.2 Negiranje
«kršćanskog naslijeđa»
Na prvom mjestu bih htio govoriti o nepopustljivom odbijanju što ga
je francuska vlada pokazala prema izričitom spominjanju «kršćanskog
naslijeđa» u Uvodu Europskog Ustava. Naravno, sve je ovo sada prošlost
jer Europski ustav s onako zamišljenim Uvodom nije prihvaćen. Međutim ne
smijemo sada zakopati glavu u pijesak kao noj i pretvarati se kao da se
ništa nije dogodilo.
Na primjer Papa Ivan Pavao II. na to je podsjetio 15. siječnja 2004.
godine u svom godišnjem obraćanju diplomatskom zboru. «Zajednice
vjernika prisutne su u svim društvima te su izraz vjerske dimenzije
ljudske osobe. Vjernici stoga čekaju legitimno uključenje u javni
dijalog. Nažalost, mora se primijetiti da to nije uvijek tako. Svjedoci
smo u ovo posljednje vrijeme, da je u nekim zemljama Europe
prisutan stav koji bi mogao ugroziti stvarno poštivanje vjerske slobode.
(...) Spominje se često, samo po sebi legitimno, načelo laiciteta, ako
se ono shvaća kao odijeljenost političke od vjerskih zajednica (usp.
Gaudium et spes, br.76). Međutim ova odijeljenost ne podrazumijeva
ignoriranje. Laičnost nije laicizam!»
Papa Ivan Pavao II. u istom govoru inzistira te kaže: «Teškoća u
prihvaćanju činjeničnosti religije u javnom prostoru potvrđena je na
znakovit način prilikom nedavne rasprave o kršćanskim korjenima Europe.
Neki su protumačili Povijest kroz prizmu ograničavajućih ideologija,
zaboravljajući sve što je kršćanstvo donijelo kulturi i ustanovama na
kontinentu. Ne podcijenjujući ostale religijske tradicije, ostaje
činjenica da je Europa oformljena u isto vrijeme kada je i
evangelizirana. I s punim pravom moramo se sjetiti da su još nedavno,
kršćani, promičući slobodu i prava čovjeka, pridonijeli mirnoj
transformaciji autoritarnih režima te uspostavi demokracije u srednjoj i
istočnoj Europi.»
Nije niti potrebno isticati da Papa Benedikt XVI. snažno nastavlja
promicati ovaj stav od početka svog pontifikata.[1]
1.3 Zabrana
vjerskih znakova
Od nedavno se laicizam očitovao na jedan drugi način prisutan na vrlo
visokim razinama u francuskoj državi. Od ožujka 2004. godine mladi
francuski katolici nemaju više pravo vidljivo nositi vjerske znakove u
školi. To isto vrijedi i za muslimansku i židovsku djecu. Vlada je
također izglasala zakon u tom smjeru. Zakon koji je naravno vrlo brzo
privukao pažnju branitelja vjerskih sloboda diljem svijeta. Ujedinjeni
narodi su prvi oglasili zvono za uzbunu objavivši izvještaj 27.
listopada 2004. godine u kojemu su iznesena ozbiljna zabrinutost prema
francuskoj vladi.[2]
Pod isprikom borbe protiv muslimanskog fanatizma koji je navodno bio
izražen u francuskim školskim ustanovama u obliku islamskih šalova,
francuska vlada si je prisvojila pravo da spriječi i katolike u javnom
izražavanju svoje vjere u jednom tako simboličnom mjestu kao što je to
Francuska Škola. Nepotrebno je naglasiti da nas ta zabrana podsjeća na
najmračnije trenutke nedavne europske povijesti.
Francuska biskupska konferencija odmah je reagirala i izrazila svoju
zabrinutost za ove teške postupke.
[3]

2. IVAN MERZ :
DAH SVJEŽEGA ZRAKA
U ovakvoj dakle konfliktualnoj situaciji, obilježenoj u Francuskoj
krutim negiranjem pravog kršćanskog naslijeđa Europe i zabranom vjerskih
znakova u školama, objavljena je doktorska dizertacija Ivana Merza
posvećena utjecaju liturgije na francuske pisce koja pruža francuskim
katolicima, kao što naslućujete, veliko ohrabrenje.
Želimo li iz zajedničkog života isključiti stvarnost religioznosti u
ime takozvanih francuskih vrijednosti? Ivan Merz dokazuje, slušajući
najpažljivije promatrače Čovječanstva, da je oduvijek postojala ta jedna
od najvažnijih karakteristika francuskog društva čak i nakon Revolucije.
Želimo li iz kolektivnog sjećanja Europe izbrisati bogatstva isključivo
kršćanskih korijena? Ivan Merz pokazuje da čak i moderni pisci, vjernici
ili agnostici, nisu mogli a da ne opisuju, ne komentiraju, ne pričaju
ili se ne dive Liturgiji Crkve.
2.1 Socijalna
dimenzija Vjere
Jedno od važnijih učenja koje možemo izvući iz studije Ivana Merza je
sljedeće: kršćansko naslijeđe Francuske, o kojemu svjedoči književnost,
nije samo duhovno naslijeđe, već liturgijska baština. To znači da
baštinici nisu samo izolirane osobe koje se njome mogu koristiti, već
čitav narod, zajednica pojedinaca koji su u ovom slučaju okupljeni na
molitvu. Ovo je vrlo bitno jer danas lako priznajemo da je Biblija mogla
imati utjecaj na ljude. Isto tako lako se dopušta da je duhovnost mogla
navesti pojedine osobe, u prvom redu pisce, na stvaranje određene vizije
svijeta i Boga. Međutim potpuno je druga stvar pomisliti da Francuska ne
bi bila ono što jest, ne bi bila tako lijepa i dobra bez Liturgije; jer
Liturgija je Crkva. Stoga Crkva, za laički duh, nije mogla (pozitivno)
utjecati na francusku kulturu. Jer uvijek, prema laičkom duhu, Francuska
jedino postoji kroz svoju odvojenost od Crkve.
2.2 Svjedočanstvo modernih pisaca
Stoga, bilo da su oni katolici kao Claudel ili agnostici kao Zola,
pisci svjedoče kako liturgija kao takva obasjava francuski narod, a ne
govore samo o individualnim blagodatima čitanja Biblije ili kršćanske
duhovnosti. Ivan Merz nam u stvari pokazuje kako pisci prikazuju ljepotu
koja se očituje u bogoštovlju, veličanstvenost katoličkih obreda,
neusporedivu snagu kršćanskih okupljanja. Pisci također opisuju veličinu
filozofskog značenja liturgije, intelektualnu moć njezinih tekstova koji
mogu razjasniti sve situacije u čovjekove egzistencije.
U okrilju istoga društva, liturgija tako dopušta da se, na primjer,
okupljaju svi društveni slojevi. Ivan Merz je veoma osjetljiv na taj
učinak katoličkog bogoštovlja i to na način kako to opisuje pisac
Francois Coppee da samo citiramo njega. Piše Ivan Merz: «Francois
Coppee divi se veličanstvenom slavlju obreda te Crkve koja se ne brine
da znade je li to siromah ili bogataš koji joj prisustvuje. Liturgija je
stoga za Coppeea, stvarna škola jednakosti, dok je demokratizam demagoga
često samo maskirano licemjerje».
Dodajmo još da je studija Ivana Merza interesantna u tome što nam
pokazuje da ova liturgijska baština nije baština od koje je Francuska
davno profitirala, npr. u Srednjem vijeku. Proučavajući književnost XIX.
i početka XX. stoljeća, Ivan Merz dokazuje da se ovdje radi o živoj
baštini od koje ima korist moderna Francuska, unatoč XVIII. stoljeću i
prohtjevima Prosvjetitelja koji su željeli, upotrijebimo ovdje
Voltaireov izraz, «uništiti besramnicu».
2.3 Euharistijsko stajalište
Kao što možete konstatirati, dizertacija Ivana Merza dakle veoma
ohrabruje francuske katolike. Međutim, još je bitnije reći ako im ova
studija pruža neočekivanu nadu, to je stoga što je prožeta
veličanstvenom vizijom Euharistije. Ne zasjenivši objektivnost svojeg
pristupa, Ivan Merz dopušta ustvari da se ustvari nazire duboka
duhovnost ispunjena «izvorom i vrhuncem kršćanskog života».
Mogli bismo navesti brojne primjere kojima bismo to potvrdili.
Pogledajmo barem ovaj dio poglavlja posvećenog Paulu Claudelu čiju
pedesetu obljetnicu smrti obilježavamo ove godine:
«Misa mu (Claudelu) pruža čitav program života, pokazujući mu što
mora činiti ako želi dati pravi i duboki smisao svemu što radi i ako
želi ponovo uspostaviti moralni red stoljećima izopačen. Liturgija je
stoga za Claudela jedna od životvornih izvora koji su u stanju obnoviti
posrnulo čovječanstvo.»
Ivan Merz zaključuje riječima: «On (Claudel) je pokazao,
zahvaljujući liturgiji, da fatum nije jedini čimbenik koji vodi
naše živote te da stvarnost koju obično opisujemo riječima «misteriozne
sile», u nedostatku točnijeg izraza nisu tako neprobojne. Privlačeći
liturgiju u područje svoje umjetnosti, Claudel je pokazao da
“misteriozne sile” sadrže jedan univerzum raznolikosti i bogatstva
dosada gotovo neistraženih; jedan univerzum veličanstvenih i divnih
zakona, svijet čija uzročnost često izgleda kao da plovi pod jedva
prozirnim jedrom, a koje nije ništa manje pravo i stvarno.»
S tim riječima završavam želeći vam reći jednu stvar na kraju: hvala!
Hvala vama, hrvatskim katolicima što ste nam “dali” Ivana Merza. Nikada
ne oklijevajte, čvrsti u svojoj vjeri, ponovno nam postaviti pitanje
koje nam je uputio Papa Ivan Pavao II. prilikom svojeg posjeta Parizu
1980. godine: «Francusko, što si učinila od svog krštenja?»
[1] Navedimo jednostavno među mnogim izjavama
u tom smislu, jedan isječak intervjua kojeg je Benedikt XVI. dao
Radio Vatikanu 14. kolovoza 2005., prigodom Svjetskog dana
mladih u Kölnu: «Danas je cijeli svijet nadahnut oblikom
civilizacije koja se razvila u Europi, a to ne bi bilo moguće
kada ta civilizacija ne bi imala vrlo duboke korijene. Danas ih
mi možemo samo ponuditi drugima. Ali ono što se događa je to da
mi toj civilizaciji želimo pronaći druge korijene i tako
postajemo kontradiktorni.....Ja vjerujem da ovu civilizaciju, sa
svim opasnostima i nadama, nitko neće moći «svladati» i voditi u
čitavoj njezinoj veličini, osim ako ne nauči prepoznati izvore
svoje snage; ako ne uspijemo ponovno vidjeti njezinu veličinu,
kako bi ona ponovo mogla usmjeravati i davati veličinu samoj
činjenici biti čovjek što je danas ozbiljno ugroženo (...)»
[2] Ovaj izvještaj navodi i komentira
slučajeve u 28 zemalja. Izvještaj posebno ističe zakon o
laicitetu nedavno usvojen u Francuskoj prema kojemu se «u
osnovnim i srednjim školama zabranjuje nošenje znakova ili
odjeće po kojima učenici namjerno izražavaju vjersku
pripadnost». Što se tiče tog zakona, primjećuje se da: «osim
brojnih kritika koje sumnjaju u usklađenost ovog postupka s
međunarodnim pravom, UN su zaprimili brojne žalbe koje posebno
spominju diskriminirajući karakter toga zakona prema osobama
koje traže poštivanje kulturnih i vjerskih različitosti općenito
i posebno onih islamske vjeroispovijesti». Slijedom toga UN
su odlučili privući pozornost francuske Vlade na «rizike
diskriminacije koje bi mogao aktivirati novi zakon», a
također postoji i mogućnost «pojave nemira i čak neke vrste
islamofobije», te «mogućnost da zakon ugrožava načelo
same kulturne i vjerske različitosti». Asma Jahangir drži da
«vlade trebaju odigrati delikatnu ulogu kako bi zajamčili
poštivanje vjerskih ili drugih uvjerenja pojedinaca i grupa, a
da ne kompromitiraju druge aspekte temeljnih prava svojih
sugrađana». Imajući na umu «porast, u određenim zemljama,
nemira u vjerskim zajednicama i između njih, što bi moglo
dovesti do različitih sukoba, a pogotovo nasilja», posebna
izvjestiteljica naglašava da «u tim teškim uvjetima vlade
moraju odustati od intervencija pravnim putem ili mjerama koje
bi naposlijetku mogle ograničiti vjersku slobodu ili slobodu
uvjerenja, što bi moglo još i pogoršati situaciju». Prema
njoj treba razlikovati gore rečeno od prihvaćanja «administrativnih
i legitimnih zakonodavnih mjera koje ne sputavaju vjersku
slobodu, već naprotiv jamče širenje te slobode u svim dijelovima
društva, uključujući i djecu».
[3] Mons. Ricard, predsjednik Konferencije,
izjavio je u studenom 2004. na plenarnoj skupštini biskupa
Francuske koja se tradicionalno održava u Lourdesu: «U
Francuskoj danas, ovo javno pozivanje na vjeru stvara poteškoće
određenim strujama javnog mišljenja. Mi susrećemo promicatelje
potpune sekularizacije društva. Prema njima vjera bi se trebala
odnositi samo na individualne savjesti. Vjerske aktivnosti bi se
morale ograničiti na mjesta bogoštovlja, a izjave njihovih
članova morale bi biti namijenjene samo za internu uporabu. Za
pristalice ovakvog načina gledanja, ne postoji ni legitimiteta,
ni mjesta za izražavanje vjeroispovijesti na javnom mjestu
(...)»
«Zakon koji zabranjuje djeci u javnim školama namjerno
nošenje vjerskih znakova, objašnjava mons. Ricard, ima
čitav niz direktnih posljedica za naš društveni život. Strah od
militantnog islamizma često se pojavljivao zajedno sa željom
ograničavanja izražavanja vjerske slobode za sve
vjeroispovijesti. Izraz «javna Škola, svetište Republike» čije
religije ostaju ispred vrata, imao je za posljedicu (na primjer)
otežavanje kod nekih razumijevanja razloga prisutnosti službe
kapelana u javnom Obrazovanju» |