IVAN MERZ
I KATOLIČKE ORGANIZACIJE
U posljednje se vrijeme češće
može čuti i čitati u javnosti o povezanosti Ivana Merza s pojedinim
katoličkim organizacijama i udrugama. Budući da tu ima određenih nejasnoća,
što sve može proizvesti zabune kod neupućenih vjernika i Merzovih
štovatelja, potrebno je stoga jasno iznijeti povijesne činjenice o toj
tematici.
Merz i
Hrvatski katolički pokret
Ivan Merz je veoma rano shvatio
vrijednost katoličkih organizacija i udruga za kršćanski odgoj mladeži i
njihovo uvođenje u apostolsko djelovanje. Već od studentskih dana uključio
se u Katolički pokret što ga je pokrenuo biskup Mahnić, te je studirajući u
Beču bio član hrvatskog studentskog katoličkog društva «Hrvatska» koje je
bilo jedno od važnih društava Katoličkog Pokreta.
Merz
proučava strane katoličke organizacije
Boraveći na studiju najprije u
Beču, onda u Parizu, Ivan se osim studija posebno bavio proučavanjem raznih
katoličkih udruga i pokreta za mladež. Napose je to činio boraveći u
Francuskoj. Svoje zanimanje za iskustva stranih katoličkih organizacija i
udruga nastavio je nakon svoga povratka u Zagreb. Dovoljno je pogledati u
bibliografiju njegovih pisanih radova, napose dio pod naslovom «Katoličke
organizacije», da se vidi koliko je bilo njegovo zanimanje na tom području,
a o čemu je tim svojim člancima obavještavao hrvatsku javnost. U Francuskoj
mu se najviše svidjela organizacija «Croisade Eucharistique» koja je bila
primijenjeni oblik za djecu i mladež velikog svjetskog pokreta Apostolata
Molitve, osnovanog još 1844. Merzu se posebno sviđala ta organizacija jer
je snažno promicala duhovni i napose euharistijski život mladih, te je od
njih prenio i neke ideje u Hrvatsku.

Merz se
uključuje u rad katoličkih organizacija u domovini
Povratkom sa studija
iz Francuske Ivan se odmah uključuje u rad organizirane katoličke omladine.
Tako je već u jesen 1922. izabran za predsjednika već postojećeg Hrvatskog
Katoličkog Omladinskog Saveza.
Međutim, nigdje u Merzovim
bilješkama i spisima ne stoji da je htio osnivati nekakvu novu, svoju
organizaciju. Sigurno je, međutim, jedno: Merz je želio osnovati jedan
sekularni institut da se osigura nastavak rada u Katoličkoj Akciji. Tu je
ideju djelomično ostvarila njegova bliska suradnica Marica Stanković
osnovavši Zajednicu Suradnica Krista Kralja.
Merz i Orlovstvo
Prije nego je Merz
stigao u Zagreb 1922.g., u Hrvatskoj se među katoličkom mladeži počeo širiti
orlovski pokret koji je došao u Hrvatsku iz Slovenije gdje je već bio snažno
razvijen. Mnogi mladi bili su učlanjeni u dvije organizacije: Hrv. katolički
omladinski savez i orlovski pokret. Da se izbjegne dvostruko članstvo, a i
zbog neslaganja s vodstvom slovenskog orlovstva, vodstvo Katoličkog pokreta
u Zagrebu odlučilo je odijeliti i osamostaliti hrvatsku granu orlovstva. To
je učinjeno u Zagrebu 16. XII. 1923., kada je osnovan Hrvatski Orlovski
Savez kao samostalna katolička organizacija u odnosu na tadašnji
Jugoslavenski Orlovski Savez koji je time prestao postojati. Merz je
sudjelovao u tom osamostaljenju hrvatskog orlovstva i bio je izabran na
osnivačkoj skupštini za tajnika i dopredsjednika nove katoličke organizacije
za mladež.
Već na pripremnoj
sjednici za osnivanje HOS-a Merz je predložio geslo novoj organizaciji u
obliku: «Žrtva-Euharistija-Apostolat» koje je nakon određenog kolebanja (jer
se nekima činilo previše pobožno) ipak usvojeno. Za ovo geslo Merz se
nadahnuo idejama od «Croisade eucharistique» iz Francuske koji su kao geslo
imali nešto slično, a glasilo je: moli se, pričešćuj, žrtvuj i budi apostol
(prie, communie, sacrifie toi et sois apotre). Osim toga, već od samog
osnivanja hrvatskog orlovstva Merz je u počeo u nj unositi ideje Katoličke
Akcije.
Merz i Katolička Akcija
Istodobno kad se
Merz uključio u rad katoličkih društava u domovini, Papa Pio XI. pokrenuo je
1922. god. Katoličku akciju kao suradnju laika u apostolatu Crkve. Za
Merza, koji je tada već bio potpuno formiran kao katolički intelektualac,
ova Papina inicijativa bila je u izvjesnom smislu zapovijed. Stoga je već od
početka svoga rada u Orlovstvu u njega uvodio ideje i načela papinske
Katoličke akcije. U prvom pismu hrvatskim biskupima u siječnju 1924.g. Merz
ih kao tajnik obavještava o osnivanju hrvatskog Orlovstva, te piše da će se
rad Orlovstva razvijati na temeljima Katoličke akcije. Daljnje njegovo
nastojanje u provedbi Katoličke akcije bila je izrada orlovskog priručnika -
Zlatne knjige - u koju je, ne bez teškoća, unio ideje Katoličke Akcije. U
tom radu širenja ideja Katoličke Akcije Merz je nailazio na puno
nerazumijevanja i otpora, ali je njegovo nastojanje ipak okrunjeno uspjehom.
Njegove zasluge za uvođenje Katoličke Akcije u Crkvi u Hrvata bilo je tako
veliko da je dobio naziv «pionir Katoličke akcije». Taj je naziv također
uzet kao naslov za knjigu – poziciju koja je napisana kao temeljni dokument
na talijanskom jeziku za postupak njegove beatifikacije.
Katoličke organizacije u Merzovu
shvaćanju jesu samo sredstvo za više ciljeve
Kad se pročita sve
što je Ivan Merz napisao o katoličkim organizacijama i napose kad se
slijedi njegova praksa i djelovanje unutar Orlovske organizacije u koju je
unio sav svoj apostolski rad, onda sa sigurnošću možemo ustvrditi sljedeće:
Merz niti jednu katoličku organizaciju ne smatra nečim apsolutnim, ne
apsolutizira njezinu metodologiju rada, a osobito od njezinih metoda ne
stvara nikakvu ideologiju. Merz na svaku katoličku organizaciju gleda samo
kao na sredstvo za postignuće većeg cilja, a to je spasenje duša, privođenje
mladih Bogu, odgajanje u kršćanskom duhu i kršćanskim vrijednostima. To je
ono bitno. Sve ostalo je relativno.
Tako piše u svojim
bilješkama iz duhovnih vježbi od 27. III. 1926.: «Budući da je grijeh
najveće zlo, zapravo jedino zlo jer nas lišava jedinoga dobra, Boga, slijedi
da grijeh valja najviše mrziti i svim se sredstvima protiv njega boriti. I
orlovska organizacija ima zadaću da uništava grijeh. Ako se ne postigne da
članovi budu bez smrtnoga grijeha, sva je organizacija besmislena.»
A u pismu sarajevskom nadbiskupu
Ivanu Ev. Šariću od 3. V. 1926. Merz piše: «Jasno je da smo se mi
orlovi stavili u službu svete Crkve spremni da je milošću Božjom pomažemo u
širenju njena božanskog Zaručnika. Nemamo nikakvih nuzgrednih ciljeva, već
onaj jedini glavni: što više duša sjediniti s Isusom». (Plamen 100).
Takvih i sličnih izjava nalazim na mnogo mjesta u Merzovim spisima.
I Katolička je Akcija relativna
u Merzovu shvaćanju
O samoj je Katoličkoj Akciji
Merz puno pisao jer ga je na to poticala ljubav i poslušnost prema Papi. Ali
Merz ne apsolutizira niti Katoličku akciju, a još manje stvara od nje
ideologiju. Ima hrabrosti čak upozoriti na njezinu vremensku relativnost. U
svome članku «Iz suvremene duhovne pastve» koji je objavljen u Franjevačkom
vjesniku Merz definira Katoličku akciju kao «suvremeni oblik mobilizacije
koja ima zadaću da skupi zadnje rezerve da bi se spriječila
dekristijanizacija društva i Kristu opet dala kraljevska vlast u društvu.»
Ali odmah u nastavku Merz trijezno dodaje: «Kada prestane ta opasnost, to
će i suvremeni organizacijski oblik Katoličke Akcije iščeznuti ili se
izmijeniti!» (Franjevački vjesnik br. 6, 1928., str. 161-167).
Ove je retke Merz napisao svega
par mjeseci pred svoju smrt. Jasno je upozorio na relativnost metoda i
oblika koje je provodila i sama papinska Katolička Akcija kojoj je Merz
inače bio potpuno odan, a koji se s vremenom mijenjaju i prilagođuju razvoju
društva kako bi što bolje mogla postići pravi, duhovni cilj zbog kojega je
utemeljena.
Merz umire kao član Orlovstva
prožetim duhom Katoličke akcije
10. svibnja 1928. godine Ivan
Merz umire u Zagrebu. Sahranjen je u orlovskoj odori kao član te katoličke
organizacije u kojoj je sve do smrti vršio službu tajnika. Neposredno prije
svoje smrti, kako svjedoči o. Vrbanek, Merz prikazuje svoj život za Hrvatski
orlovski savez; podrazumijeva se, svakako, za mladež koja je u njemu bila
organizirana i za spas njihovih duša, a ne za spas vremenite organizacijske
metodologije rada koja je, kao i sve ljudsko, podložno promjenama.
Ukidanje Orlovstva i osnivanje
nove katoličke organizacije
1929. godine, beogradska
diktatura A. Karađorđevića ukida sve političke stranke i druge organizacije
u tadašnjoj državi; pod udar dolazi i hrvatsko Orlovstvo koje je dokinuto u
prosincu iste godine, devetnaest mjeseci nakon smrti Ivana Merza
Da se katolička mladež ne bi
raspršila i ostala bez potpore katoličke organizacije, tadašnji voditelji
dokinutog Orlovstva, dr. Ivan Protulipac, dr. Avelin Čepulić i Marica
Stanković, već sljedeće godine osnivaju novu katoličku organizaciju za
mladež pod imenom «križarska organizacija». Takva organizacija već je
postojala u zapadnim zemljama, napose u Francuskoj gdje je bila veoma
razvijena, a djelovala je u okviru Apostolata molitve iz kojega je i
nastala. Osnivači su uzeli taj model jer je imao dimenziju međunarodnosti,
te da bi se organizacija pod diktaturom beogradskih vlasti lakše mogla
održati. Nakon što je nacionalni tajnik Apostolata molitve u Hrvatskoj, o.
Josip Vrbanek, stavio tu novu organizaciju pod okrilje Apostolata molitve
kao njegov dio, organizacija je kao takva bila priznata od državnih vlasti.
Dakle, nova organizacija pod nazivom
«križarska» nije bila osnovana zbog Ivana Merza, niti u ime njegovo, niti da
bi se možda ostvarili neka nepostojeća Merzova namjera ili želja. I samo
ime «križari» za novu organizaciju uzeto je ne zbog Merza niti je Merz
izmislio to ime, nego iz inozemstva gdje je ta organizacija već postojala.
A sama Pravila za novu organizaciju napisao je dr. Ivan Protulipac,
konzultirajući pravila iste organizacije iz inozemstva. Dakle, povijesne su
činjenice da Ivan Merz nema nikakve formalne ni pravne veze sa novom
katoličkom organizacijom koja je osnovana dvije godine nakon njegove smrti.
S druge strane, treba reći da su mnogi
članovi novoosnovane križarske organizacije štovali Ivana Merza kao uzor
kršćanskog života i nadahnjivali se na njegovim mislima i njegovu primjeru.
No to su činili i mnogi drugi kršćani, mnogi svećenici, redovnici i
bogoslovi koji nisu pripadali toj organizaciji jer je već tada Merz bio uzor
svima. Zbog velikog duhovnog utjecaja kojim je Merz zračio nakon svoje
smrti, neki su pridavali Merzu u pjesničkom stilu određene epitete, te su ga
u metaforičkim i alegorijskim izričajima povezivali sa križarskom
organizacijom. No treba dobro razlikovati pjesničke izričaje, metafore,
alegorije od povijesnih činjenica.
Križarsku
organizaciju, kao i sve katoličke organizacije koje su djelovale u okviru
Katoličke Akcije, raspustio je u srpnju 1945. god. zagrebački nadbiskup
Alojzije Stepinac zbog komunističkih progona.
Što je kod Merza originalno?
Kad se promotri apostolsko
djelovanje Ivana Merza unutar katoličkih organizacija, može se uočiti da u
njegovom radu u stvari nema neke posebne originalne pastoralne ili pedagoške
ideje. On je jednostavno bio jeka Crkve. Svo njegovo nastojanje, najprije u
življenju duhovnog života, a onda njegovo apostolsko djelovanje u javnosti,
bilo je primjenjivanje klasičnih načela duhovnosti što ih Crkva preporučuje
svojim vjernicima, napose onima koji teže za savršenijim, svetijim životom.
Govoreći konkretnije, treba
naglasiti da Merz nije bio osnivač Orlovstva: ono je došlo iz Slovenije i
počelo se širiti među hrvatskom mladeži nekoliko godina prije nego je Merz
započeo svoju javnu apostolsku djelatnost u Zagrebu. Došavši u Zagreb, Merz
se, međutim, samo uključio u već postojeću organizaciju i 1923.g. sudjelovao
je u osnivanju, ili, točnije rečeno, u osamostaljivanju hrvatskog orlovstva
od slovenskog orlovstva s kojim je do tada bilo povezano.
Ideje Katoličke akcije koje je
Merz svesrdno potom provodio u Orlovstvu i izvan njega nisu bile njegova
svojina, nego Pape Pija XI. On je kao poslušni sin Crkve i odan Kristovu
Namjesniku samo provodio u djelo ono što je Papa želio i preporučivao.
Osim želje da osnuje jedan
sekularni institut po uzoru na takve institute u Italiji, što je mnogo
kasnije ostvarila potom Marica Stanković, Merz se nije bavio mišlju da
osnuje novu organizaciju za katoličku mladež. Njemu je jedino na srcu bilo
provođenje Katoličke Akcije u bilo kojoj formi, a i sam sekularni institut
zamišljao je u službi Katoličke akcije, kako to naglašava i Marica
Stanković.
Na kraju se možemo pitati: što
je onda originalno kod Merza da se ipak o njemu toliko govori i piše, i da
je zaslužio pokretanje postupka za beatifikaciju, da su njegove misli toliko
aktualne i danas?
Originalna je u prvom redu
svetost njegova života, potom njegova dosljednost, savjesnost
kojom je provodio u praksu najprije Evanđelje a onda sve ono što Crkva
traži od svojih vjernika koji se ne zadovoljavaju samo prosječnošću običnog
kršćanskog života. Savjesno je provodio u život želje i smjernice rimskog
biskupa Kristova Namjesnika. Savjesno se odazivao svim poticajima Božje
milosti. I ostvario je od svoje duše pravo «remek-djelo» kršćanske svetosti.
Merz – uzor svima i svakom
vjerniku
I upravo njegov duhovni, moralni
svetački lik jest ono što ga čini aktualnim i danas, uzorom za svaku
kategoriju vjernika, pristupačnim svakom katoliku koji u njemu može naći
poticaj i ohrabrenje za svoj kršćanski život, ali i za svoj apostolat u bilo
kojem obliku.
Pozivati se na Merza kao svoga
«duhovnog utemeljitelja» mogle bi eventualno jedino Suradnice Krista
Kralja, o čemu govori i Marica Stanković u svojim spisima. Ali to one niti
čine niti namjeravaju činiti, niti mašu s Merzom kao svojom zastavom, na što
bi, uostalom, s povijesnog stanovišta imale pravo, imajući u vidu koliko je
Merz djelovao na Maricu Stanković i njezinu životnu i duhovnu orijentaciju.
Jer Merza se ne može sužavati
samo na jednu udrugu, organizaciju ili ustanovu, a pogotovo se ne može
tvrditi nešto što je suprotno povijesnim činjenicama; još manje ga se smije
naivno prisvajati i s njegovim imenom manipulirati u javnosti za ideološke
potrebe pojedine grupacije. (Prisjetimo se samo kako su komunisti 1981.,
pokušavajući falsificirati povijesne činjenice, proglasili Merza čak
«ideologom ustaštva»! – Vidi Glasilo Postulature, 1982.g.) Merz nadilazi
okvire bilo koje organizacije, udruge ili pokreta. Kao uzor kršćanskog
života jest i treba biti uzor svima. Na kraju, on je «Božja poruka našem
vremenu» kako to lijepo naglašava Kardinal Kuharić u dokumentarnom filmu
što ga je snimila Hrvatska televizija i već dva puta prikazala hrvatskoj
javnosti. Na nama je da ne sprječavamo, nego da omogućimo da ta poruka koju
nam Bog preko Merza upućuje bude dostupna svakom vjerniku.
|