SVEUČILIŠTE U SPLITU
KATOLIČKI BOGOSLOVNI FAKULTET
FILOZOFSKO-TEOLOŠKI STUDIJ
DOPRINOS BLAŽENOGA IVANA MERZA
LITURGIJSKOM POKRETU U HRVATSKOJ
Seminarski rad iz liturgike
Akademska godina 2005./06.
Mentor: mr. sc. Marko Babić
Student: Davor Berezovski
Split 2006.
Uvod
Početkom 20 stoljeća, u Hrvatskoj su kao i u ostalim europskim zemljama
zaživjele ideje liturgijske obnove. U ovom seminarskom radu ću obraditi
prvu fazu hrvatskog liturgijskog pokreta u osobi blaženoga Ivana Merza,
koji je dvadesetih godina prošlog stoljeća bio najveći promicatelj liturgijske
obnove Crkve u Hrvata. Važno je naglasiti da su u europskim zemljama pokretači
liturgijskih obnova bili ili veliki samostani, prvenstveno oni benediktinski
ili osobe kleričkog staleža. Kod nas u Hrvatskoj to nije bio slučaj, jer
Ivan Merz, kao glavni zagovornik i promicatelj obnove nije pripadao niti
redovničkom ni svećeničkom staležu, nego je bio mladi katolički vjernik
laik. Merz je svoj liturgijski apostolat razvio bez veće teološke i liturgijske
akademske formacije, i upravo zbog toga se s pravom može reći da je njegov
liturgijski značaj veći od ostalih europskih predstavnika.
U seminaru ću najprije ukratko prikazati životni put ovog apostola liturgijske
obnove, kao i početke te razloge Merzova oduševljenja katoličkom liturgijom.
Središnji dio seminara čini liturgijska misao i ideje Ivana Merza, koje
je iznosio u katoličkim glasilima, s željom da ideje liturgijskog pokreta
zažive i među katolicima Crkve u Hrvata. Glavne Merzove misli koje će biti
opisane u ovom seminaru su: prijevodi liturgijskih knjiga na hrvatski jezik,
važnost aktivnog sudjelovanja vjernika na svetoj Misi, pitanje narodnog
jezika u liturgiji, dostojanstvo liturgijskog prostora, te liturgijsko pjevanje.
1. Životopis bl. Ivana Merza
1.1 Životni put do završetka Prvoga svjetskog rata
Ivan Merz se rodio u Banja Luci 16. prosinca 1896. godine, kao sin jedinac
od oca Mavre i majke Terezije r. Mersch. Kršten je dana 2. veljače 1897.
U devetoj godini primio je prvu svetu pričest, a sljedeće godine ojačan
je sakramentom sv. potvrde. Odgajan je u liberalnoj sredini, te od roditelja
nije primio dostojan odgoj u kršćanskoj vjeri [1].
Osnovnu školu Ivan pohađa u Banja Luci i Prijedoru, a gimnaziju je završio
u rodnom gradu. Nakon položenog ispita zrelosti, koji je položio s odličnim
uspjehom, kada mu je bilo sedamnaest i pol godina, kroz tri mjeseca, 1914.
godine, po želji roditelja pohađa vojnu akademiju[2]
u Bečkom Novom Mjestu. Početkom 1915. god. započinje studij prava na Bečkom
sveučilištu. Zbog Prvog Svjetskog rata, Ivan je mobiliziran, te prekida
studij. Proživljava sve strahote rata na talijanskom frontu od 1916. do
1918. godine.[3] U
burnim ratnim godinama jedina svjetlost u Ivanovu životu je bilo istinsko
pouzdanje u Boga kao i katolička vjera. Svaki put kada bi otišao na sv.
Misu i kada bi primio sv. Pričest Ivan bi dobio dodatnu snagu, a i njegova
duša je bila ispunjena radošću.
1.2 Studij u Beču i Parizu
Nakon završetka rata Merz nastavlja 1919. godine studij u Beču. Studira književnost, romanistiku i germanistiku. Aktivan je član udruženja hrvatskih katoličkih studenata Hrvatska. U jesen 1920. godine kao stipendist nastavlja studij književnosti na pariškoj Sorboni, te na Katoličkom Institutu u Parizu. Dolazi u kontakt s mnogim katoličkim intelektualcima i obraćenicima. Nakon uspješno završenog studija vraća se u Zagreb te već na jesen 1922. godine postaje profesor francuskog jezika i književnosti u Nadbiskupskoj klasičnoj gimnaziji.[4] Slijedeće godine Ivan je na Zagrebačkom Filozofskom fakultetu obranio svoju doktorsku disertaciju pisanu na francuskom jeziku. [5]
1.3 Djelovanje Ivana Merza u Hrvatskoj
I nakon postignutog doktorata filozofije, kao izgrađeni intelektualac,
Ivan Merz je želio još više produbiti svoje znanje o vjerskim istinama katoličke
Crkve. Kroz dvogodišnje razdoblje (1923. - 1925.), pod vodstvom isusovaca,
kao prvi vjernik laik u Hrvatskoj, sustavno studira kršćansku filozofiju
i teologiju. Nakon završenog tečaja, Merz nastavlja sam proučavati kršćanski
nauk i teologiju iz priručnika, te papinskih enciklika od Grgura XVI. do
Pia XI.[6] Svoje slobodno
vrijeme dr. Merz je posvećivao odgoju hrvatske katoličke mladeži u organizaciji
Hrvatski Orlovski Savez, gdje vrši dužnost tajnika ili potpredsjednika.[7]
U isto vrijeme Merz je imao utjecaj i žensku organizaciju Sveze Hrvatskih
Orlica[8] U Crkvu
u Hrvata Ivan Merz donosi ideje Katoličke Akcije koju je pokrenuo papa Pio
XI.
Tijekom svoga života Merz vodi opširan dnevnik. Napisao je brojne studije
i članke u različitim glasilima, u preko 170 bibliografskih jedinica. Održao
je i mnoga predavanja, prvenstveno mladima[9].
Ivanov nedosanjani san je bilo osnivanje laičkog svjetovnog instituta, koji
bi imao glavnu zadaću brigu za Crkvu. [10]
1.4 Bolest i prijelaz u vječni život
Posljednju godinu života Ivanovo zdravstveno stanje se sve više pogo-ršavalo.
To ga je sprječavalo u njegovom radu. Uz probleme s očima, često se javljala
i zubobolja, te je tako Ivan dobio akutnu upalu čeljusne šupljine. Bolest
se tako razvijala da je Merz morao poći na operaciju. Izvršena operacija
nažalost nije imala učinka, Ivan dobiva meningitis od kojega je polagano
umirao. Dan prije smrti Sveti Otac, papa Pio XI. preko brzojava mu šalje
svoj apostolski blagoslov.[11]
Ivan Merz umire u Zagrebu na glasu svetosti, dana 10. svibnja 1928. godine
u svojoj 32. godini života. Pokopan je na zagrebačkom groblju Mirogoj. Danas
mu se grob nalazi u Bazilici Srca Isusova u Zagrebu, gdje je svakodnevno
kroz posljednjih šest godina dolazio na sv. Misu i sv. Pričest.
1.5 Beatifikacija Ivana Merza
Glas o svetom životu Ivana Merza još više se proširio kad su mu se ljudi
počeli moliti i kad su se po njegovu zagovoru počela događati čudesna uslišanja.
Najveće od njih se dogodilo samo dvije godine nakon Ivanove smrti. Djevojka
Anica Ercegović se razboljela u svojoj 19. godini od tuberkuloze pluća,
upale zglobova, imala je reumu po čitavom tijelu, a bila je i srčani bolesnik.
Bezuspješno se liječila šest godina. U srpnju 1930. je čudesno ozdravila
nakon što je izmolila devetnicu Ivanu Merzu i pohodila njegov grob. Nakon
ozdravljenja Anica je doživjela duboku starost i nije više trebala nikakvu
liječničku pomoć. Njezino ozdravljenje je potvrđeno u procesu beatifikacije.[12]
Na tridesetu obljetnicu smrti Ivana Merza u Zagrebu je pokrenuta kauza beatifikacije
i kanonizacije. Tijekom pastirskog pohoda Ivanovom rodnom gradu, 22. lipnja
2003. godine, papa Ivan Pavao II. proglasio je Ivana Merza blaženim.
2. Merzova liturgijska formacija
2.1. Liturgijske duhovne vježbe
"Očito je da je Merz, kad ja nakon rata ponovno došao u Beč na studij,
već bio izgrađeni vjernik, čovjek molitve, kontemplacije, Euharistije. Njegova
molitva je bila crkvena, a tim samim i liturgijska. Ipak, za njegova boravka
u Beču 1919.-1920. godine, započinje njegovo posebno liturgijsko usmjerenje."[13]
Kao bečki student Merz je nekoliko puta posjetio samostan Sv. Gabrijela
kod Mödlinga, gdje je postojala misionarska škola u kojoj su se bogoslovi
pripremali za odlazak u misije i na misionarsko naviještanje evanđelja.
U samostanu se Ivan Merz divio ljepoti liturgije i liturgijskih obreda.
U istome je samostanu Ivan Merz u Velikom tjednu 1920. godine obavio liturgijske
duhovne vježbe, koje je držao p. Wilhelm Schmidt.
"P. Schmidt je bio velik učenjak, ali i čovjek duboke vjere, koju je
svakog dana proživljavao u dubini duše, živeći s Crkvom u liturgiji. Zato
je i mogao s mnogo ljubavi govoriti o liturgiji, jer nije govorio ono što
je samo razumski shvaćao, nego prije svega ono što je duboko proživljavao
u svojoj nutrini."[14]
Ivana Merza su se dojmile ove duhovne vježbe, posebno ljepota koralnog pjevanja
300 bogoslova. Nakon duhovnih vježbi Merz počinje u svoj dnevnik bilježiti
ozbiljnija promišljanja o liturgiji. Ivan Merz, promatra liturgijske čine
i s umjetničke strane. Donosim nekoliko misli iz Ivanova Dnevnika iz tog
razdoblja:
"Bio je to moj najljepši Uskrs: proživljavao sam umjetnički refleks
velikih događaja - Kristovu muku i njegovo uskrsnuće - uživjevši se u liturgijsku
umjetnost... Kao što je teologija centralna znanost, tako je liturgija centralna
umjetnost… Liturgija je dosegla vrhunac, ona je najveća umjetnička tvorevina
koja postoji na svijetu, a uz to je centralna umjetnost, jer umjetnički
prikazuje život Kristov koji je centar povijesti. Sve ostale umjetnosti
moraju se služiti istom metodom kao Duh Sveti u liturgiji… Naravno za to
se traži da umjetnik bude svet."[15]
2.2 Liturgijska praksa u Parizu
Na spomenutim duhovnim vježbama počela je intenzivnija liturgijska formacija
kod Ivana Merza, a koja se s još većim žarom produbila za vrijeme njegovog
studija književnosti u francuskoj metropoli, Parizu. Merzovi prijatelji
i suvremenici pripovijedaju kako je Ivan aktivno svakog dana sudjelovao
na sv. Misi s latinsko-francuskim misalom u ruci. Aktivno sudjelovanje na
Misi je uključivalo i svakodnevnu Pričest, jer je Merz više puta napominjao
da je bez pričesti sv. Misa nepotpuna.
Na misu je redovito išao kod benediktinki u Rue Monsieur ili kod lazarista
u Rue Sevres. Ivan Merz je posjećivao i druga liturgijska mjesta koja su
svojom ljepotom i uzvišenošću liturgijskih obreda privlačila stanovnike
Pariza kao i katoličke intelektualce.
2.3 Doktorska disertacija
Kao student književnosti Merz se često kretao po pariškim književnim i
intelektualnim krugovima. Upravo zbog toga što je volio književnost odlučuje
u svojoj doktorskoj disertaciji obraditi pitanje liturgije u misli i djelima
francuskih književnika od Chateaubrianda do njegovih dana.[16]
Dok je Ivan Merz prikupljao materijal za doktorsku disertaciju
morao je pročitati mnoga djela francuskih pisaca. Unutar disertacije Merz
je opisao tri skupine francuskih pisaca i njihov odnos prema liturgiji.
To su: liturgijski pisci, antiliturgijski, indiferentni.
Ivan Merz je obradio oko 50 književnika i njihovih oko 500 djela. Disertacija
obuhvaća 385 strojno otipkanih stranica.
"Izrada ovakve liturgijske disertacije bila je konačan faza u njegovoj
liturgijskoj orijentaciji i izobrazbi."[17]
Kasnije će 1923. godine uredništvo Katoličkog lista za doktorsku disertaciju
Ivana Merza, reći da je ona nehotice postala apologijom katoličke liturgije,
te da je pokazala ljepotu i vrijednost crkvenog gregorijanskog pjevanja
u posve novom svjetlu.[18]
2.4 Povratak u Zagreb
Ivan Merz se vraća u Zagreb 1922. godine i postaje profesor francuskog
jezika i književnosti u Nadbiskupskoj sjemenišnoj gimnaziji. Svoj žar i
znanje o liturgiji Merz nije zadržao samo za sebe, nego je istu liturgijsku
misao prenosio i svim članovima katoličkih organizacija, posebice Hrvatskim
Orlovima i Orlicama.
"U Posestrimstvu, službenom glasilu Orlica, od 1922 do 1925. pisao
je za rubriku Liturgijski kutić sa željom da bi se orlicama omogućilo da
što temeljitije upoznaju duh liturgije i liturgijske godine i da ih potakne
na istinski liturgijski život."[19]
3. Liturgijski apostolat Ivana Merza
3.1 Promicatelj liturgijske obnove
Ivan Merz je tijekom svoga djelovanja i rada u domovini isticao kako je
liturgijsko usmjerenje glavno obilježje pobožnosti vjernika. U svim prigodama
Merz je promicao ideje liturgijskog pokreta, koji je pod utjecajem benediktinaca
započeo u Francuskoj polovicom 19. stoljeća, te se onda proširio i po ostalim
katoličkim europskim zemljama. Sa žaljenjem Merz ističe kako je pobožnost
hrvatskog naroda "još dosta neliturgična" i kako je "još
odviše pod utjecajem sentimentalizma".[20]
Merz se raduje što se u njegovo vrijeme liturgijski pokret počeo širiti
i u hrvatskim krajevima: "Sve se više članovi Katoličke akcije počinju
zanimati za službenu molitvu Crkve. Naši listovi donose članke o liturgiji
i uvode tzv. liturgijske kutiće, a u našim prosvjetnim društvima često se
predaje o sv. Liturgiji. To je želja sv. Stolice, a dobra djeca ne čine
samo ono što im se naredi, već i ono što želi
njihov otac"[21]
(podcrtane dijelove istaknuo Ivan Merz)
Koliko je za Ivana Merza bila važna temeljita liturgijska obnova u Crkvi
u Hrvata, govori i njegov članak "Božićno bogoslužje kod otaca franjevaca",
u kojem brani zagrebačke franjevce od novinskih napadaja koji su objavljeni
u Hrvatskom pravu. Franjevci su naime u tisku bili napadani jer se toga
Božića u njihovoj Crkvi nisu pjevale hrvatske božićne pjesme, nego latinska
misa. Merz argumentirano brani franjevce pozivajući se na Motu proprio o
crkvenoj glazbi pape Pia X od 22. studenoga 1903. Papa u njemu ističe da
se gregorijanski pjev smatrao najsavršenijim uzorom crkvene glazbe te se
s pravom može postaviti ovaj opći zakon: glazbena kompozicija za Crkvu je
tim veća, sveta i liturgična čim se više oslanja na gregorijanski napjev,
a manje je dostojna hrama čim se više udaljava od ovoga vrhovnog uzora [22]
Merz se raduje što su franjevci započeli s liturgijskom reformom "koju
od njih traži sveta Crkva - to jest sam Krist." Istodobno Merzu je
žao što vjernici u svojoj ograničenosti ne shvaćaju dobrobit reforme.[23]
Merz u članku ističe zasluge franjevačkog reda za obnovu, a posebno pozdravlja
pothvat o. Vlašića koji je u to vrijeme počeo prevoditi dijelove časoslova.
Ivan Merz se nada da će ovim činom "narod s vremenom početi razumijevati
sv. liturgiju i pomoću nje se posvećivati" Svoju apologiju Merz zaključuje
riječima: "Oci franjevci započeli su praktički provoditi potrebne reforme,
neka Gospodin blagoslovi taj njihov smjeli pothvat"[24]
3.2. Popularizator Rimskog misala i Časoslova
Najvažniji događaj u novim liturgijskim strujanjima za Ivana Merza je bio
prijevod Rimskog misala na hrvatski jezik kojeg je 1921. godine predio dr.
Dragutin Kniewald. Ovim prijevodom hrvatski se narod priključio zajednici
europskih kršćanskih naroda koji su već ranije imali Rimski misal, na narodnom
jeziku.
U svojoj recenziji prijevoda Merz oduševljeno ističe kako je "prijevod
ovako fundamentalnoga djela epohalna pojava u našem književnom životu. Mogli
bismo, štoviše, reći da je to najvrjednija knjiga koju uopće imamo na hrvatskome
jeziku."[25]
U nastavku recenzije Ivan Merz preporučuje svim članovima Katoličkog pokreta
"da tu knjigu nabave i prema njoj urede svoj život." Merz se nada
da će ovaj povijesni događaj još više pomoći u izgradnji katoličkih vjernika,
te da će se još više kod mladih probuditi želja za svećeničkim i redovničkim
zvanjem.[26]
Svoju recenziju hrvatskog prijevoda Rimskoga misala Ivan Merz zaključuje
riječima: "Želimo svemu našem puku, a osobito našemu đaštvu, da prigrli
ovu knjigu svim žarom svoje duše. Neka je nosi u crkvu i u školu, na igralište
i na put."[27]
Važno je istaknuti da je prvi prijevod Rimskoga misala na hrvatski jezik
bio nepotpun. Merz se nadao da će uskoro nakon prvog izdanja izići potpuno
izdanje Misala, no to Ivanovo očekivanje se nije dogodilo za njegova života.
Drugo izdanje Rimskog misala će ugledati svjetlo dana tek dvije godine nakon
Ivanove smrti tj. 1930. godine.
U glavne dijelove kršćanske liturgije se ubraja i moljenje časoslova. Ivan
Merz je često molio časoslov, premda po liturgijskim propisima kao vjerniku
laiku Časoslov nije bio obavezan. Za Merza Časoslov "nije samo molitvenik,
on je sa Misalom, najljepše književno djelo što ga čovječanstvo posjeduje."
Merz žali što hrvatski katolici "još žive u tmini" te još ne poznaju
Crkvu i ljepotu njezinog bogoslužja, pa tako ni ljepotu časoslova. Razlog
tomu Ivan Merz vidi i u nedostatku kontemplativnih redova, koji bi promicali
pravilan liturgijski život vjernika te moljenje časoslova. Kod ostalih europskih
naroda, upravo pod utjecajem benediktinaca, začetnika liturgijske obnove,
moljenje časoslova je zaživjelo. Redovnici neprestano mole časoslov jer
"čim jedni prestanu, drugi nastave i kontinuitet je uvijek uspostavljen"[28]
3.3 Sveta misa - središte liturgijskog života vjernika
Ivan Merz je u svojim predavanjima i člancima govorio "da ne postoji
pravi vjerski život bez Euharistije." Stoga je Merz Euharistiju postavio
u središte, a euharistijski život kao temelj obnove svakog pojedinca. Merz
želi da članovi Hrvatskog orlovskog pokreta po mogućnosti svakodnevno aktivno
sudjeluju na misi i da se pričeste. Merz također ističe kako je preduvjet
da bi netko mogao ostati član orlovstva, da se mora barem jedanput mjesečno
pričestiti.[29]
Za vrijeme sv. Mise, vjernici trebaju pratiti obred, riječi i pokrete svećenika,
te trebaju aktivno moliti zajedno s njime. Da bi se ovo ostvarilo svaki
vjernik po mišljenju Ivana Merza, trebao bi imati u rukama misal koji je
priredio dr. Kniewald.[30]
"Merz je želio i svim sredstvima nastojao pridonijeti da bi što više
mladih vjernika imalo misal u ruci i njime se neprestano služio. On je osobno
nabavljao i darivao misal mladim vjernicima".[31]
Na ovaj način Merz je nabavio misal i studentu Franji Šeperu, koji je kasnije
postao zagrebački nadbiskup i kardinal.
Ivan Merz u prvom broju Liturgijskog kutića u Posestrimstvu kaže da se sv.
Misa može pravilno razumjeti samo ako njezini sudionici poznaju dijelove
mise kao i njihovo značenje, te molitve kojima su ti dijelovi popraćeni.[32]
Sada kada na hrvatskom jeziku postoji Rimski misal, Ivan Merz više ne vidi
smisao, da vjernici za vrijeme svete Mise mole krunicu. Poznato je naime
da su kroz povijest, prvenstveno zbog nerazumijevanja Mise i latinskog jezika,
vjernici tijekom svete Mise obavljali različite pobožnosti, te su molili
iz svojih molitvenika osobne molitve. Da bi se bolje razumjele liturgijske
molitve koje se mole iz misala tijekom sv. Mise, Merz preporučuje vjernicima
da češće za vrijeme slobodnog vremena izvan Mise čitaju, te razmišljaju
dublji smisao svetopisamskih ulomaka iz starozavjetnih knjiga, evanđelja,
poslanica i psalama. Samo na ovaj način vjernici mogu aktivno sudjelovati
jer "sv. Misa treba ti biti poseban čin koji ćeš obaviti zajedno sa
svećenikom ." Ivan Merz ističe kako je liturgija narodna, javna i zajednička
stvar". Svećenik se u Misi izravno obraća puku, pozivajući ga na molitvu
i sabranje, moleći se i za njega i u njegovo ime. Stoga Merz preporučuje
vjernicima da svjesno postanu sudionici "velikih milosti koje donosi
nekrvna žrtva Tijela Kristova". Liturgijske molitve su najljepša i
najbolja priprava i zahvala za sv. Pričest.[33]
3.4 Dostojanstvo liturgijskog prostora
Crkva je sveto mjesto i upravo zbog toga crkveni prostor i oltar trebaju
biti dolično uređeni. Već u vrijeme Ivana Merza se ustalio običaj "modernizacije"
opremanja crkve i oltara posebice s "nedoličnim umjetnim cvijećem."
Merz daje prednost živom cvijeću, ali ni tada oltar ne bi smio biti pretrpan
ni sa cvijećem ni sa mnoštvom svijeća jer u središtu treba biti Krist koji
se pod prilikama kruha i vina prikazuje na oltaru. Ivan Merz daje dakle
veliku estetsku važnost unutar liturgijskog prostora, ali estetika ne smije
zasjeniti izvorni duh liturgije.[34]
Ivan Merz je mladima, s kojima je s tolikom ljubavlju radio i surađivao,
govorio i o dostojanstvenom ponašanju u crkvi. Isticao je da mladi vjernici
moraju biti svjesni da "crkva nije svjetsko sastajalište, niti kazalište,
nego kuća Božja". Upravo zbog toga od njih se očekuje da budu i pristojno
odjeveni. Merz kritizira i svaki međusobni razgovor za vrijeme svetog misnog
slavlja, a posebice za vrijeme propovijedi jer "ma kako monotona i
jednostavna bila propovijed, uvijek ćeš iz nje mnogo naučiti ako je pažljivo
slušaš".[35]
Ove Merzove misli mogu biti i poticaj na razmišljanje i u današnje vrijeme.
Danas se prilikom uređenja liturgijskog prostora, u često "oltar zakloni
i ogradi" nagomilavanjem cvijeća i "parafinskih" svijeća.
Ovakvim neukusnim uređivanjem prostora, i lažnim predstavljanjem nečega
kao estetskog, oči puka su često više usmjerene na ljepotu cvjetnog aranžmana,
nego na žrtvenik na kojem se prikazuje sveta Misna žrtva. Ponekad kada uđemo
u naše crkve, steknemo dojam da su neki od vjernika prvenstveno došli u
crkvu, ne zbog aktivnog sudjelovanja na sv. Misi nego, kako bi svojim nedoličnim
odijevanjem pokazali "najnovije modne trendove". Pojedinci za
vrijeme bogoslužja nemaju osjećaja za svetost prostora, gdje se nalaze i
gdje je prisutan Isus Krist u svetohraništu, koji nam se prikazuje u sv.
Misi, bez imalo poštovanja prema ostalim vjernicima, "preživaju"
žvakaće gume, te zvukovima svojih mobitela i slanjem SMS poruka ometaju
one koji se istinski žele susresti s Kristom. Da li Merčeve misli imaju
ploda u našem vremenu? Ako ovi nedostatci postoje i u našim crkvama, pokušajmo
ih popraviti i promijeniti.
3.5 Stav prema narodnom jeziku u liturgiji
Kao mladić od 22 godine Ivan Merz je zastupao mišljenje da bi Crkva trebala
uvesti u liturgiju nacionalne elemente i vlastitosti pojedinih naroda, pa
čak i narodni jezik, da bi se tako liturgija približila mentalitetu i običajima
tih naroda. Merz je posebice davao prednost staroslavenskom jeziku.[36]
Ivan Merz u to vrijeme kaže kako je latinski jezik dao najveće vrednote
Crkvi, ali on nije jedini jezik jer "Crkva je živi organizam, koji
se razvija" Zbog toga Merz kaže: "Narodne se liturgije moraju
nakalemiti na lozu Crkve i tako će u njih ući silne bujice života, koji
će preporoditi sav narod." Budućnost Crkve Ivan Merz sada vidi u slavenskim
narodima koji će pridonijeti daljnjem razvoju Crkve. Merz se nada da će
razdijeljeni kršćani ponovno ući u jedinstvo s Katoličkom crkvom, te da
će na taj način "istrgnuti Crkvu iz latinske sfere" te "da
će nastati velika djela, poput Tominih i Augustinovih u narodnim jezicima"[37]
Kasnije u svojim zrelim godinama Ivan Merz je, vjerojatno pod utjecajem
benediktinca dom Guerangera promijenio svoje mišljenje o narodnom jeziku
u liturgiji. Merz ističe: "Kršćanski narod je samo jedan na cijelome
svijetu i latinski jezik je narodni jezik svih kršćana, onih, koji su bili
prije nas, koji sada žive, i koji će iza nas doći"[38]
Važno je istaknuti da Merz ne zastupa latinski jezik zbog estetske ljepote
jezika nego jer je "materinji jezik katoličkih naroda, bez razlike
na njihovu rasu i podrijetlo".[39]
Ivan Merz je do kraja života zastupao ovakvo mišljenje o upotrebi latinskog
jezika u liturgiji. On je jedini jezik, kojega treba postaviti u centar,
a oko kojega će se grupirati i temeljiti ostali narodni jezici.[40]
3.6 Važnost liturgijskog pjevanja
Ivan Merz je pisao i o važnosti liturgijskog pjevanja, kao i o njegovoj
obnovi. Merz govori kako je glazba po svojoj prirodi sama po sebi religiozna.
Glazba djeluje na mnoštvo, tako da stvara jedinstvo, slogu i jednodušnost
među ljudima. Ona ne veže samo ljude međusobno, već i s Bogom. Kada Ivan
Merz govori o crkvenoj glazbi razlikuje liturgijsku glazbu i pobožnu glazbu.
Za Merza je gregorijansko pjevanje je od posebne važnosti jer "Gregorijanska
glazba nije samo jedan oblik religiozne melodije, to je jedini oblik, koji
je primio i odredio autoritet svete Crkve. To je pjevanje Crkve"[41]
Ivan Merz je svoju ljubav prema gregorijanskoj glazbi razvio još kao pariški
student, i upravo je ljepota gregorijanskih napjeva najviše utjecala na
njegovo kasnije liturgijsko usmjerenje.
Temeljni cilj gregorijanske glazbe je pjevanje, a najsavršenija melodije
je ona iz ljudskog grla. Upravo zbog toga Merz smatra da "s čisto akustičkog
gledišta ni glazbala, ni solo pjevanje ne spadaju u crkvu. Orgulje se mogu
miješati s glasom vjernika, ali pod uvjetom da ga ne uguše i da se s njim
miješaju na svet način." Merz preporučuje vjernicima da pjevaju na
sv. Misi, upravo onako kako je to bilo i u najstarijim vremenima jer "Sam
Isus Krist je na zadnjoj večeri služio pjevanu pontifikalnu Misu"[42]
"Duh crkvenoga pjevanja, njegov stil i njegov sadržaj mora biti točan
u smislu crkvenih propisa i mora se podudarati s liturgijom. Zatim treba
točno odgovarati činu sv. Mise i crkvenom dobu: dijelu crkvene godine u
kojem se pjeva i svetkovini koja se slavi. Crkveno pjevanje ne smije biti
dosadno, ne samo da moramo uliti svu dušu u pjevanje kako pjesma ne bi bila
suha i beživotna nego se i pjesme moraju mijenjati, jer pjevanje uvijek
istih pjesama više smeta, nego što pomaže."[43]
Ivan Merz zahtijeva da se za vrijeme mise ne pjevaju pučke popijevke koje
ne odgovaraju pojedinom liturgijskom činu, jer su takve pjesme često iz
neznanja puka u protuslovlju s molitvama koje svećenik izgovara na oltaru.
Zbog ovoga nesklada, vjernici ponekad ne razumiju liturgiju, jer ovakvih
pjesama ne mogu aktivno sudjelovati na sv. Misi te moliti zajedno sa svećenikom.
Ivan Merz ističe da je ovakva praksa u crkvama loša, te da se svi trebaju
truditi promijeniti je jer u "prijašnjim se vremenima te pučke vjerske
pjesme nisu nikada pjevale za vrijeme službe Božje. Pjevale su se izvan
crkve, u kućama, na poljima, zabavama, ulicama." Merz nije protiv pobožnih
pučkih pjesama, nego se kao i službeni nauk Crkve, zalaže da se pjevaju
izvan liturgijskog čina. Istodobno Merz napominje da je većina pučkih pjesama
nastala i održala se upravo zahvaljujući latinskom gregorijanskom pjevanju.
Svoje promišljanje o pučkim popijevkama zaključuje: "Što se narodna
pučka pjesma bude više držala granica, koje joj označuje sv. Liturgija -
to jest da se ne miješa u samu službu Božju - i što se više bude držala
liturgijskog sadržaja i gregorijanske glazbe to će njezina umjetnička vrijednost
biti veća."[44]
Ivan Merz ističe i važnost polifonog pjevanja. Ono je "divan glazbeni
izričaj ne samo vjere, već i ljubavi." Polifono pjevanje dostiže gregorijansko
pjevanje u pogledu zvučnosti, ali se za razliku od gregorijanskog tekst
manje čuje i slabije izražava. Merz napominje da glazba nije poput ostalih
umjetnosti, nego ih ona svojom uzvišenošću i ljepotom sve nadvisuje. Liturgijska
je glazba iznad svake druge glazbe, jer obrađuje i izražava ljubav prema
Bogu.[45]
Ivan Merz odaje priznanje benediktinskom redu, od kojega je i počela obnova
gregorijanskog pjevanja, a koji to isto pjevanje najviše promiču i u njegovo
vrijeme. Sve ove ideje o crkvenom liturgijskom pjevanju Merz je prenosio
i na mlade a posebno na Hrvatski orlovski pokret. U svom neobjavljenom djelu
"Glazba i katolicizam" iznosi 30 načela što se tiče glazbe i pjevanja
a koje bi trebali promicati Hrvatski orlovi te ih se i sami pridržavati
u svom životu.
Danas u naše vrijeme, se za vrijeme sv. Mise više ne pjevaju narodne pučke
popijevke, čime je u potpunosti ostvareno nastojanje Ivana Merza, a koje
se nije moglo ostvariti u njegovo vrijeme. S druge strane, u našim se crkvama
otišlo u drugu krajnost, posebice na Misama za mlade, kada se sve više gubi
onaj izvorni duh liturgije tzv. "izlaženjem u susret mladima s pjesmama
koje oni 'vole' tj. s duhovnim šansonama". Važno je istaknuti da takve
Mise ne pohađaju samo mladi nego i ostali puk različitih generacija, koji
tijekom misnog slavlja želi doživjeti svoj istinski osobni susret s Bogom
i svoj unutarnji mir duše.
Sa žaljenjem mogu reći da se ovakve želje puka ne mogu ispuniti u onim crkvama
gdje su prisutne ovakve pjesme, te neprikladni instrumenti koji ih prate
poput električne gitare, bubnjeva, udaraljki, i sličnih rušilačkih instrumenata,
koji često uznemiravanju unutarnji mir vjernika. Ovakve pjesme i njihovi
tekstovi, najčešće utječu i na to da puk s pjevanjem ne može aktivno sudjelovati
na sv. Misi, dapače ovakve pjesme još više produbljuju pasivnost vjernika,
te se stječe dojam da vjernici nisu uopće na misnom slavlju nego na nekom
koncertu popularne glazbe. S pravom se može reći da takvim današnjim "modernim"
pjesmama nije mjesto na sv. Misnom slavlju.
Ove misli se mogu potkrijepiti i riječima Ivana Merza: "Na žalost,
mnoge su tzv. crkvene pjesme često svjetskog karaktera i podsjećaju nas
na ljubavne, bećarske, kazališne, a kako je plitak, u najviše slučajeva
i njihov sadržaj!"[46]
Zaključak
Blaženi Ivan Merz je sa svojim liturgijskim promišljanjima i idejama postao
začetnikom novih liturgijskih strujanja i obnove u Crkvi u Hrvata, koja
će se nastaviti i nakon njegove smrti. Iako je još za života, upravo zbog
svojih, za to vrijeme revolucionarnih ideja imao mnogo protivnika, čak i
među crkvenim krugovima, liturgijska nastojanja Ivana Merza su 40 godina
kasnije dobila i službeno priznanje Crkve na II. Vatikanskom saboru. One
ideje koje su u njegovo vrijeme bile neprovedive, postale su sastavnim dijelovima
koncilskih dokumenata, prvenstveno Konstitucije o svetoj liturgiji Sacrosantum
concilium.
S II. Vatikanskim saborom uveden je narodni jezik u liturgiju što je bila
i želja Ivana Merza u njegovim mladim danima. SC kao i Ivan Merz ističe
i to da unutar liturgije treba njegovati i obilježja i raznolikosti pojedinih
naroda, ali ona moraju biti u skladu s liturgijskim duhom (SC 37-38). Na
koncilu je rečeno kako sv. Misa treba biti u središtu liturgijskog života
vjernika i u središtu liturgijskog dana, a SC posebno ističe da je najsavršenije
sudjelovanje vjernika na sv. Misi onda "kad vjernici nakon svećenikove
pričesti blaguju Tijelo Gospodnje od te iste žrtve" (SC 55) Merz je
u svojim liturgijskim predavanjima mladima govorio da je sv. Misa bez blagovanja
Tijela Kristova nepotpuna. Kao što je u svoje vrijeme Merz poticao vjernike
na moljenje Časoslova, na isti način to čini i SC.
Koncilski dokumenti su u potpunosti potvrdili nastojanja Ivana Merza, da
liturgijsko pjevanje mora biti u duhu liturgijskog čina, čak i onda kada
se unutar misnog slavlja izvode pučke religiozne pjesme. SC daje važnost
i polifonom crkvenom pjevanju. Dokumenti ističu i važnost aktivnog sudjelovanja
vjernika na sv. Misi.
Ivan Merz je kao vjernik laik svojim neumornim radom, pokazao istinsko nasljedovanje
Krista. Svojim zalaganjem za obnovu katoličke liturgije, ostavio je neizbrisive
tragove u modernoj povijesti Crkve. Upravo zbog svih ovih zasluga, spomen
na blaženog Ivana Merza živi i danas, posebice među mladima, koje je blaženi
Ivan ljubio do kraja svoga života.
Bibliografija
1. Izvori
1. Ivan MERZ, Isus prijatelj malenih, Katolički list, 76/1925., br. 43
551-552.
2. Isti, Liturgija i Sveti Franjo Saleški, Franjevački vjesnik, Sarajevo-Visoko,
travanj 1928., br. 4, 100-105.
3. Isti, Božićno bogoslužje kod otaca franjevaca, Katolički list, Zagreb,
76/1925., br. 3, 35-37.
4. Isti, Razmatranja o Rimskom misalu, Hrvatska prosvjeta, Zagreb, 9/1922.,
br. 3-4. 81-87.
5. Isti, Liturgijski kutić, Posestrimstvo, 1/1922, 7-8.; 2/1922., 24-26.;
5/1923, 84-86.; 6/1923., 108-110.; 7/1923., 127-129.; 8/1925, 118-119.
6. Isti, Nešto o ljepoti rimokatoličke liturgije, Život, Zagreb, 5/1924.,
br. 5, 260-267.
7. Isti, Art pou Dieu, Hrvatska Prosvjeta, Zagreb, 1925, br. 3. 73-76.;
br. 5, 123-125.
2. Literatura
1. Jure RADIĆ, Liturgijska obnova u Hrvatskoj, Makarska 1966.
2. Božidar NAGY, Borac s bijelih planina, Zagreb 1971.
3. Isti, Ivan Merz - Istaknuti laik u svjedočenju evanđelja, Zagreb 1995.
4. Isti, Ivan Merz - Putokaz suvremenom naraštaju, Zagreb 2003.
3. Članci
1. Marin ŠKARICA, Dr. Ivan Merz - vizionar pokoncilskih vremena (1896.-1928.)
u: U križu je spas - Zbornik u čast nadbiskupa - metropolita msgr. Ante
Jurića, CUS - Teologija u Splitu, Split 1997, 241-265.
2. Isti, Ivan Merz - promicatelj liturgijske obnove u Hrvatskoj u: Pojava
i značenje dr. Ivana Merza u Crkvi u Hrvatskoj - Zbornik radova, Zagreb
1979., 35-50.
3. Isti, Liturgijski život i djelovanje Ivana Merza, Obnovljeni život, br.
3-4/1997., 257-270.
4. Isti, Euharistija, središte liturgije i ishodište duhovne obnove- Iz
bogatstva teološko - liturgijskog razmišljanja Ivana Merza, Služba Božja,
3/1988., 207-220.
5. Isti, Zauzeti katolički laik Ivan Merz, Put, Split, 1987. br. 9, 30-34.
Napomene
[1] Za opširnije biografske podatke usp. Dragutin KNIEWALD, Sluga Božji dr Ivan Merz, Zagreb 1988.2; Josip VRBANEK, Vitez Kristov - dr. Ivan Merz, Zagreb 1943.; Božidar NAGY, Borac s bijelih planina, Zagreb 1971.; Giampaolo MATTEI, Život za ideale - Životopis bl. Ivana Merza, Verbum, Split, 2006.
[2]Zbog problema sa vidom roditelji mu nisu dopustili studij. Slanjem na vojnu akademiju su se nadali da će pomoću svojih sposobnosti uspjeti u vojničkom staležu, kao i njegov otac Mavro koji je bio časnik Austro-Ugarske monarhije. Mavro je u Banja Luci bio na službi zapovjednika željezničke postaje.
[3]Usp. Božidar NAGY, Ivan Merz - Putokaz suvremenom naraštaju, Zagreb 2003., 4-13.
[4]Isto, 18-22.
[5] Disertacija je nosila naziv: L' influence de la liturgie sur les écrivains français de Chateaubriand a nos jours. Objelodanjena u prijevodu Krune Šarića na hrvatski jezik: Utjecaj liturgije na francuske književnike od Chateaubrianda do naših dana.
[6]Usp. NAGY, Ivan Merz - Putokaz… 31.
[7] "Hrvatski Orlovski Savez" će 1929. godine, biti zabranjen, nakon uvođenja šestosiječanjske diktature.
[8] Usp. Božidar NAGY, Ivan Merz - Istaknuti laik u svjedočenju evanđelja, Zagreb 1995., 32-37.
[9] Usp. NAGY, Ivan Merz - Putokaz… 43-44.
[10]Nakon Ivanove smrti ovu zamisao je djelomično ostvarila Marica Stanković, koja je osnovala žensku zajednicu "Suradnica Krista Kralja", kao prvi laički institut Bogu posvećenih osoba u Hrvatskoj.
[11] Usp. NAGY, Ivan Merz - Istaknuti laik… 42-44.
[12]Usp. NAGY, Ivan Merz - Putokaz… 52.
[13]Marin ŠKARICA, Dr. Ivan Merz - vizionar pokoncilskih vremena (1896.-1928.) u: U križu je spas - Zbornik u čast nadbiskupa-metropolita msgr. Ante Jurića, CUS - Teologija u Splitu, Split 1997, 250.
[14]Marin ŠKARICA, Ivan Merz - promicatelj liturgijske obnove u Hrvatskoj u: Pojava i značenje dr. Ivana Merza u Crkvi u Hrvatskoj - Zbornik radova, Zagreb 1979., 38.
[15]Ivan MERZ, Dnevnik 5. IV. 1920. u: Božidar NAGY, Borac s bijelih planina, Zagreb 1971., 134-135.
[16] Vidi bilješku br. 5.
[17] Jure RADIĆ, Liturgijska obnova u Hrvatskoj, Makarska 1966., 131.
[18] Katolički list, br. 33, 1923., 394.
[19] Marin ŠKARICA, Liturgijski život i djelovanje Ivana Merza, Obnovljeni život, br. 3-4/1997., 266.
[20]Usp. Ivan MERZ, Isus prijatelj malenih, Katolički list, 76/1925., br. 43 551-552.
[21] Usp. Ivan MERZ, Liturgija i Sveti Franjo Saleški, Franjevački vjesnik, Sarajevo-Visoko, travanj 1928., br. 4, 100.
[22] Usp. Ivan MERZ, Božićno bogoslužje kod otaca franjevaca, Katolički list, Zagreb, 76/1925., br. 3, 35.
[23] Isto
[24] Isto, 36-37.
[25] Usp. Ivan MERZ, Razmatranja o Rimskom misalu, Hrvatska prosvjeta, Zagreb, 9/1922., br. 3-4. 84.
[26]Isto
[27]Isto, 87.
[28]Isto, 83-84.
[29]Usp. ŠKARICA, Liturgijski… 265.
[30]Usp. Marin ŠKARICA, Euharistija, središte liturgije i ishodište duhovne obnove- Iz bogatstva teološko -liturgijskog razmišljanja Ivana Merza, Služba Božja, 3/1988., 217.
[31]Isto, 216.
[32]Usp. Ivan MERZ, Liturgijski kutić, Posestrimstvo, 1/1922, 7-8.
[33]Isto, 2/1922., 24-26.
[34]Isto, 6/1923., 108-110.
[35]Isto, 7/1923., 127-129.
[36]Usp. Marin ŠKARICA, Zauzeti katolički laik Ivan Merz, Put, Split, 1987. br. 9, 32.
[37]Usp. MERZ, Dnevnik 18.XII.1918. u: NAGY, Borac …, 172-173.
[38]Usp. MERZ, Razmatranja… 85.
[39]Usp. Ivan MERZ, Nešto o ljepoti rimokatoličke liturgije, Život, Zagreb, 5/1924., br. 5, 262.
[40]Usp. MERZ, Razmatranja… 85.
[41] Ivan MERZ, Art pou Dieu, Hrvatska Prosvjeta, Zagreb, 1925, br. 3 73-74.
[42] Isto, 75.
[43]Usp. MERZ, Liturgijski kutić, Posestrimstvo, 5/1923, 84-86.
[44]Isto, 8/1925, 118-119.
[45]Usp. MERZ, Art…, Hrvatska Prosvjeta, Zagreb, 1925., br. 5, 123-125.
[46]Isto, 118.