«Dr. Ivan Merz», Nedjelja, Zagreb, 15. veljače 1942., br. 7

Dr. Ivan Merz

 

Na svim se križarskim priredbama spominje slavni i veliki naš Merz. Jedva će biti koji ozbiljniji članak i križarstvu, o križarskom životu i križarskom radu, a da ne bi koja rečenica ili riječ bila i o Merzu. Đacima i studentima se preporuča čitanje životopisa Dr. Merza. Nedjelja je donosila kroz neko vrijeme izabrane misli, a sada pak opet donosi u okvirene u refleksije. Sve je to lijepo, ali nije dovoljno, ako mi doista hoćemo, da nam Merz bude uzor mladeži, da joj bude idejni uzgojitelj. Merzov se život mora čitati. Svaki Križar mora znati najvažnije datume i događaje iz Merzova života. Svaki bi Križar morao znati Merzovo mišljenje o najvažnijim životnim problemima. Međutim mi obratno doživljujemo. Trebalo bi unijeti u ispitni materijal najvažnije o Dr. Merzu.

Životopis, što ga tako lijepo sastavio sveučilišni profesor Dr. Kniewald, već je godinama naspačan. Nigdje ga dobiti. A bratstva se osnivaju, osobito đačka, dolaze novi članovi, novi Merzovi sljedbenici a ipak ga ne mogu točnije, dublje upoznati. Našim je seljacima i radnicima potreban jednostavnije napisan životopis. Čuo sam na konferenciji Šireg Vodstva u prosincu, da je već skoro gotov. Neka se požuri s izdavanjem.

Naši bi stariji đaci i studenti mogli u jedno 5 ili 6 predavanja izraditi životopis Merčev i dati da to Centrala umnoži i priloži mjesečnim okružnicama. Braća bi im bila zahvalna, a i slava Merzova i duh organizacije bi time porasli. Trebalo bi iz životopisa, članaka, knjiga i rukopisa obraditi i ova pitanja (i druga bi se dala):

Dr. Merz i književnost

Dr. Merz u crkvenoj godini

Dr. Merz i molitva

Dr. Merz u odnosu prema ženskima

Dr. Merz i apostolat laika Dr. Merz i hierarhija

Dr. Merz i rodoljublje

Euharistijski život Dr. Merza

Dr. Merz i papinstvo

Pobožnost bl. Djevici i Dr. Merz

Socijalno shvaćanje Dr. Merza

Kakav je po Dr. Merzu radnik Katoličke Akcije?

Tako bi svi naši članovi u važnim pitanjima imali odgovor svog ideologa. Znali bi se orientirati.

Tko bi to htio temeljito  i lijepo obraditi, zadužio bi svu našu mladež.

 

… hrvtskog naroda, kradu) i mi se uz nju pomladjujemo. Omladina je »zakučasta«, govorio mi je negda pok. Dr. Merz, kad sam mu se tužio na nestalnost momaka u K. A.

Tu omladinu okrutno su nam oteli iz ruke, seoski demagozi, i ta se omladina tek na Vodokršća po starom običaju nama približila. Zar to nije bolno!? Koliko tu ima sirovine, a kako ututanj propada!(…)

 

(…) Mi u Hrvatskoj danas imamo uz djela Dr. Merza i Hrvatski prijevod klasičnog Civardijeva djela (preveo Don J. Felicinović, Pag, a dobije se i u VKB) iz kog treba da svi bez razlike i  svećenici i svjetovnjaci učimo, da znamo svoje uloge, da Katolička Akcija doista bude sudjelovanje laika u apostolatu Crkve.



«Dr. Ivan Merz. Žrtva i bol», Nedjelja, Zagreb, 15. veljače 1942., br. 7, str. 2

 

Dr Ivan Merz

Žrtva i bol

 

Nije naš Merz bio teoretičar, koji, samo sjedi u toploj sobi. Ne! On je bio u bujici života, strašnog ratnog života. Vidio je svu bijedu raznih staleža, vidio je napore, muke i boli čovječanstva. Upoznao je život i sam ga je proživio. Osjećao je glad i žeđu, studen i vrućinu, smrtnu pogibelj i bol. I on bilježi:

»Život nije mirovanje, nego žrtva«.

»Bol je stvorila i stvara nove generacije… Tko hoće da barem donekle shvati smisao života i da razumije kulturu, mora da trpi tjelesnoo i duševno. Teoretici, što sjede u toploj rasvijetljenoj sobi za obilatim objedom imajući sve, što im godi tijelu, neće nikada upoznati ideju života.«

»Gospoda teoretičari, što sjede u toploj sobi, mogu se rugati svemu i nijekati Boga, ali neka stupe u život i neka trpe tjelesno i duševno, pa neka reknu, je li glupo stajati u studenoj crkvi i gledati »kerefeke« tihe mise.«

 

Braćo! U križarskom radu treba i podnijeti mnogo žrtava i bola da se dođe do uspjeha!