BERNARD SHAW: SVETA IVANA
Još su nedavno sve zagrebačke ulice bile oblijepljene
oglasima Narodnoga kazališta. Više se puta davala Shawova
drama Sveta Ivana. To je jedini razlog koji me je
sklonio da pišem o djelu ovoga irskog pisca. Samo ću se u
nekoliko opaski obazreti na ovu dramu koja je, kako se
čini, i u katoličkim redovima primljena s dosta simpatije.
Naravno da u ovome prikazu puštam po strani zagrebačko
kazalište jer mi je jedina želja pokazati kako suvremena
umjetnost vrlo često pod gotovo dobro daje stvari koje su
same po sebi u najočitijoj oprjeci s istinom. Nekoliko
riječi o samome piscu: Rodio se 1856. u Dublinu. Romanopisac
je i dramatičar. Stavio se u službu socijalističke
propagande. Nikada nije dobio temeljitu početnu naobrazbu.
Borbeni socijalist napisao je i djelo »Essays in socialsm« i
druge brošure istoga smjera. Bavio se i umjetničkom,
kazališnom i glazbenom kritikom. Proslavio se u svojim
romanima i dramama. U njegovu nadarenost danas nitko ne
sumnja, ali se o njegovim djelima dade raspravljati. Njegova
su najpoznatija djela: Gospođa Warren, Znali se ikada,
Candide…
U zadnje je vrijeme njegova Sveta Ivana obišla i
svjetske pozornice i tako došla i k nama. Ukratko ćemo
prikazati kako je Shaw prikazao 1. povijesne činjenice, 2.
povijesna lica, 3. inkviziciju i 4. ideje. Pretpostavljam da
je sadržaj ove drame poznat i, osim toga, iznosim tek neke
važne momente s namjerom da na nekoliko odabranih primjera
pokažem kako je Shaw krivotvorio mnoge povijesne činjenice,
kako je karikirao i parodirao karakter Ivanin i kako je
napokon cijeloj svojoj drami dao tendenciozan i polemički
karakter. Da Shaw nije prikazao historijsku Ivaninu ličnost,
već fiktivnu, jasno je iz analize povijesne ličnosti Ivane
od Arka kako je iznosi ova knjižica. U jednom se prizoru prikazuje kako Ivana iščekuje
povoljan vjetar da se njene čete uzmognu ukrcati na
Loari. Ona pođe u crkvu moliti se Bogu da dade povoljan
vjetar; ali već prije nego li je ona otišla, vjetar je
promijenio smjer. Tako veli dramatičar u svome djelu, a svi
povijesni spisi vele da se smjer vjetru promijenio tek
nakon njezine molitve. Posve je jasno kako je Shawu bilo
stalo do toga da historiju navuče na svoj kalup. Isto tako
prikazuje on kako se Ivana, odmah nakon kraljeve krunidbe u
Reimsu, ide boriti unatoč kraljevoj zabrani. I to je
historijski netočno. Irski je pisac postavio Ivanu u neku nepovijesnu okolicu.
Može se reći da su sva lica među kojima se Ivana kreće u
prvoj polovici svoga junačkog života puke marionete: ili su
kreteni, lutke ili opet utjelovljeni himbenici, surovi
intriganti i političari. Jedino ljudsko biće među svim tim
bićima jest Ivana. Regnault de Chartes, biskup
reimski, puki je racionalist. On o čudesima Ivane govori kao
Voltaire ili Anatole France. Evo kako se nadbiskup izražava
o čudesima: »Crkva mora činiti, kao što vi činite: hraniti
njihove duše poezijom…Parabole nisu laži, iako ove opisuju
događaje koji se nisu nikad zbili. Čudesa nisu prevare, iako
su ona često jednostavne i bezazlene kombinacije pomoću
kojih pastir učvršćuje vjeru svoga stada.« To su riječi
jednoga nadbiskupa i još k tome još jednoga nadbiskupa iz
doba inkvizicije, kada su se ljudi – kako to Shaw pokazuje u
svome procesu inkvizicije – za najmanje slobodoumno
tumačenje crkvene nauke, pa ma kako dobri inače bili
(Ivana!), osuđivali i na smrt. Već ova kratka izreka, što
smo je citirali, pokazuje kako ova drama ima tendenciozan i
polemičan karakter i kako se Shaw poslužio
najnevjerojatnijim i historijski najnemogućijim sredstvima
samo da uništi vrhunaravni karakter Djevice Orléanske koji
se upravo silom nameće svakom nepristranom poznavaocu
povijesti. Isto tako je u drami kralj Karo VII.
prikazan posve nehistorijski. On je u djelu irskog
dramatičara kreten, lijenčina, kukavica. Mi znamo da Karlo
nije bio nikakav veliki i odlučan vladar; znamo također da
je bio pod utjecajem dvorskih intriga, ali nije bio
lakrdijaš kako ga nalazimo Shawovu djelu. Shaw, kao da je
tražio inspiraciju u lakrdijama ili Offenbachovim
travestijama Menelaja. Cauchon, biskup od Beauvaisa,
koji je sudio Ivani, u očima je našega pisca idealist koji
ljubi Crkvu i koji iz načelnih razloga osuđuje Djevicu. On
drži da ona mora poginuti jer zabacuje svako posredovanje
između Boga i ljudi; zabacuje učiteljstvo vojujuće Crkve.
Ako se Ivana ostavi na životu, njezin je nauk kadar porušiti
sav društveni poredak onoga vremena koji počiva na
poštivanju crkvenoga autoriteta. Da se to ne dogodi, ona
mora stradati kao nevina žrtva. Mi, naprotiv, znamo kako
ćemo odmah čuti da je Cauchon bio zločinac na biskupskoj
stolici, koji je stajao u službi engleske politike i za taj
svoj trud dobivao ogromne svote novaca. Što se tiče same
Ivane, i ona dobiva posve drugo lice jer je postavljena
u jednu umjetno iskonstruiranu okolinu, među ljude kakvi
nisu nikada bili i usred događaja, koji su se drukčije
zbili, negoli to Shaw prikazuje. Iako onda još nije bilo
protestantizma, Shaw već Ivanu naziva protestantkinjom. Ona
ne želi posrednika između Boga i čovjeka. Za Shawa je ona
također prethodnik nacionalizma. Njezino je geslo Francuska
Francuzima, a Engleska Englezima. Pisac veli da ovo geslo
dovodi do uništenja feudalizma jer nacionalizam znade samo
za narodne razlike i time uništava staleške. Shaw prikazuje
Ivanu kao vrlo nadarenu, dosta umišljenu i tvrdoglavu
seljanku, koja imad više životne radosti i zdravoga razuma,
nego svi oko nje. Ona dolazi u sukob s Crkvom. No to nije
istinito; ona nije nikada došla u sukob s Crkvom, već se
sukobila sa politiziranim svećenicima kojima je njihova
stranačka zasljepljenost izopačila ispravnost teološkoga
suda. Shaw vrlo hvali inkviziciju i u svom opsežnom predgovoru
sv. Ivani veli da je u ono doba državni sudbeni postupak
daleko zaostajao za crkvenim. On pokazuje kako je
inkvizicija bila dobrobit onoga vremena jer je spasila od
smrti mnoge tisuće ljudi, koji bi inače postali žrtvama ili
fanatičnih gomila ili nemilosrdnih državnih sudišta. Posebna
je tendencija vodila Shawa da pohvali inkviziciju; ako je
pohvali, znači da su njezine osude pravedne; slijedi: Ivana
je bila pravedno osuđena. I tako vidimo jednoga pisca, koji
ne vjeruje u vrhunaravno poslanje Ivane, kako hvali
inkviziciju radi koje još danas skoro svi bezvjerci napadaju
Katoličku crkvu! Eto do kakovih nedosljednosti mora dovesti
izobličivanje povijesnih činjenica. Tako Shaw pokazuje, kako
je biskup Cauchon iz idealističkih motiva dao osuditi Ivanu
na smrt, a povijest nam posve jasno svjedoči da je on
plaćenik engleske politike koji je znao za Ivaninu nevinost.
Radi svojih zločina bio je prognan iz Pariza; na biskupsku
se stolicu popeo pomoću anglo-burginjonskih intriga; od
Engleza je dobivao goleme svote novaca. Znamo, također, da
je upravo zlobno postavljao Ivani najzakučastija teološka
pitanja samo da je stjera u škripac i tako upropasti. Lik
Cauchona u ovoj drami ne odgovara istini; osim toga ne
odgovara istini da je Ivana bila osuđena od Crkve, već ju je
(ne upuštajući se u pitanje je li taj sud bio zakonit)
osudilo jedno lokalno sudište koje je svoju vlast zlorabilo
u političke svrhe. I iz ovoga se vidi kako je Shaw upravo
strahovito izobličio povijesne činjenice i tako posve
logično izopačio i sam lik svetice. Povijesne činjenice, lica, poimanje inkvizicije – jednom
riječju prikazi cijele povijesne pozadine ne odgovara
istini. Sve ovo služi da se dokažu stanovite ideje. Shaw ih
ne bi mogao dokazati da nije posve svjesno povijest
izobličio…Po njegovu je sudu Ivana mlado i nevino stvorenje
koje se našlo između dvije sile, između Crkve i Zakona,
između katolicizma i feudalizma. A da sama toga nije
svjesna, ona se postavila iznad Crkve; ona se nije obazirala
ni na svećenike, ni na vojvode, već se izravno
pozivala na Boga. Po Shawovu shvaćaju Ivana je zastupnik
sugestivne i neovisne inspiracije. Ona je simbol slobodnoga
prosvjedovanja protiv svih crkvenih i svjetovnih
posrednika koji se postavljaju između privatne ličnosti
i Boga. Ivana je, prema Shawu, duhovna sestra Vicleffa i
Husa, a preteča Lutera. Ona je bila, i sama ne znajući,
protestantkinja. Osim toga, pod narodom razumijeva ljude
koji govore istim jezikom, nalaze se pod istim političkim
vodstvom i obitavaju kao takovi na određenom teritoriju.
Ivana je tako postala pretečom nacionalizma i to
protukatoličkoga nacionalizma, jer su, po Shawovu mišljenju,
katolicizam i nacionalizam dvije posve oprečne stvari. Ovako
naš dramatičar, preko Cauchona, tumači nauk Crkve: »Nazovite
ovu stranu njene hereze nacionalizmom ako hoćete…. Ne vidim
boljeg imena…Ali mogu vam reći da je to po svojoj biti
protukatoličko i protukršćansko. Zaista, Katolička crkva
poznaje tek jedno kraljevstvo, a to je kraljevstvo Kristovo.
Podijelite li ovo kraljevstvo u narodnosti, vi time Krista
bacate s prijestolja. A ako je Krist s prijestolja zbačen,
tko će se postaviti između naših grla i mača? Svijet će
propasti u oceanu ratova. »(Edit. Lévy 1925.; str. 110.). Da
je to jedna posve neispravna tvrdnja, zna i najobičniji
poznavalac crkvenoga nauka. Kristovo kraljevstvo ne
isključuje države njenim suverenitetima jer je zadaća
zemaljskih kraljevstava da ljudima na ovoj zemlji
priskrbe javno blagostanje, dok je zadaća Crkve – tom
Kristovom kraljevstvu – da narode vodi u nebo. Istina
je da je Krist po naravi Kralj svake države, ali on tu svoju
vlast predaje zemaljskim vladaocima da se u Njegovo ime
brinu za zemaljsku sreću svojih podanika. To je
veličanstvena podjela posla: Papa kraljuje u ime Kristovo
nad dušama i vodi ih u vječnu domovinu, a vladaoci također
vladaju u ime Kristovo, ali ljude usrećuju u zemaljskoj
domovini. Kršćanski nacionalizam i Crkva, ne samo što nisu
oprečni, kako to iznosi Shaw, već su to dvije stvari koje se
upravo divno nadopunjuju. I drugi su književnici obradili divan lik sv. Ivane. Kod
Schillera je ispala melo-dramatično, Voltaire se na nju
nabacio blatom; no deformacija irskoga pisca je
najpogibljenija za gledatelje jer je najradikalnija. Shaw u
svojoj sv. Ivani sav povijesni poredak s temelja prevrće i
čini od Ivane nesvjesnog heretika koji je postao
opravdanom žrtvom Katoličke crkve. Ona je u očima
Shawovim simbol božanskoga nadahnuća koje se bori protiv
konzervativnih sila: protiv Crkve i feudalizma. Iako je
pisac htio prikazati ovu divnu historijsku pojavu u
simpatičnome svijetlu, to svaki poznavalac povijesti vrlo
lako vidi da to nije prava Ivana, kakva nam se ukazuje u
povijesnim spisima, već je to vrlo vješto iskonstruirana
nova ličnost koja se odnosi prema pravoj Ivani kao
karikatura ili travestija prema svome originalu. Historijski
je original posve drukčiji: prava Ivana od Arka bila je
jednostavna i veličanstvena, puna vjerskoga zanosa, pravoga
vrhunaravnog shvaćanja života i svoga poslanstva. Svojim
nadnaravnim gledanjem na ljude i događaje ona se visoko
izdiže, ne samo iznad šake ropskih naravi, nad
strašljivicama, nad nesposobnim i nepravednim ljudima koji
su je osudili izrabivši vjeru u političke svrhe, već ova
divna pojava visoko nadvisuje i ono mnoštvo dobrih i
poštenih ljudi koji su se kretali u njezinoj blizini. Jednom
riječi: historijska je Ivana svetica koja nadvisuje svoj
vijek kao što Milost nadvisuje narav. Socijalist Shaw ne
vjeruje u nadnaravni svijet; da prikaže jednu naravnu Ivanu
koja nadvisuje svoj vijek, morao je taj vijek poniziti ispod
naravi i deformirati povijest. A jer mu, kao bezvjercu, nije
poznat smisao povijesnih događaja kojima tek Providnost daje
smisao – svaki narod ima zadaću da na poseban način bude
pomoćnikom širenja kraljevstva Kristova – razumljivo je da
je Shaw morao u svoju deformiranu povijesnu pozadinu unijeti
ideje suvremenoga nacionalizma, prikazavši Ivanu kao
nesvjesnog heretika, koji je i nehotice navijestio borbu
Crkvi i feudalizmu. Pri koncu Shaw iznosi kako Crkva
proglašava Ivanu svetom i time želi pokazati kako Katolička
crkva sama sebi protuslovi, jer slavi djevojku koju je prije
pet stotina godina dala spaliti. Iz svih ovih razloga
stvaramo konačni zaključak da je sveta Ivana nadarenoga
irskog pisca posve neuspjela historijska drama. |