Sabrana djela - Kršćanski moral

X. Orlovstvo rješava glavne poteškoće mladića

Da zaboraviš na sjetilne podražaje, da svojoj mladenačkoj snazi dadeš uzvišen i plemenit cilj, naći ćeš sjajnu pomoć u Orlovstvu.

U Orlovstvu imadeš osim plemenitoga duševnoga odgoja još i tjelesni uzgoj, tjelovježbu, gimnastiku, umjereni sport. Plemenito se natječeš, putuješ po prirodi, što sve divno djeluje na dušu i tijelo i jača otpornu snagu u napastima te budi ljubav k čistoći.

Poslušaj što o važnosti tjelesnog uzgoja za uzgoj čistog naraštaja vele dva glasovita njemačka stručnjaka:

«Higijenski kao i ćudoredni razlozi moraju da sklone omladinska društva, da posvete najveću pažnju gojenju najraznovrsnijih tjelesnih vježbi. Pješačenje, gimnasticiranje, sport i igra, plivanje, sklizanje itd. ne smiju se smatrati nimalo kao privjesak ostalom društvenom životu. Gojenje tjelesnog zdravlja i njega tijela što više spada u bitne zadaće općeg odgoja omladine... Također je u ćudorednom pogledu gojenje tjelesnih vježbi od najveće važnosti. Bukteće i razvijajuće se sile i sokovi godina razvijanja traže energičnu i krepku djelatnost; preobilna omladinska snaga treba jedno izravnanje, jedan objekat na koji se može da baci... Na taj se način i pridiže mašta omladine i čuva od stramputica. Tjelesne vježbe prema tome tvore bitno sredstvo koje ne valja obescijeniti i koje podupire vjersko-moralnu pouku u borbi proti neumjerenosti i ćudoredne razuzdanosti». (Jugendfursorge und Jugendvereine von Dr. August Pieper. M. Gladbach 1910., str. 210.)

«U njegovanju spolnoga života ne smijemo kulturi tijela pripisati najvažniju ulogu, ali joj ne smijemo pripisati maleno značenje. Gombanje i plivanje, pješačenje i igra tvore radost, donose nove ideale, nove težnje, nove misli i na taj način odvraćaju pažnju omladine od spolnoga i to u doba kada je sav njihov čuvstveni život pod utjecajem spolnosti. Kultura tijela daje omladini zanimanje i čuva je od klatarenja i od ulice, koja je grobar nevinosti. Tjelesne vježbe također jačaju udove i živce, pospješuju dobar san, i tako otklanjaju razne slike iz mašte, koje potiču na sjetilni čin. Tjelesne su vježbe prije svega važne za onoga, koji duševno radi, za one, koji mnogo sjede ili koji moraju da rade u zatvorenim prostorima. Tjelesnom djelatnošću se s uspjehom može proti ovome (tj. lošim nasljeđenim svojstvima) da djeluje. Čim je tijelo jače, čim su živci otporniji, to je pod istim uvjetima lakša seksualna borba... Osim toga ne smijemo zaboraviti, da neke vježbe ne samo duh odvraćaju (od spolnoga nagona) već i čovjeka duševno pridižu... Slične sam dobre učinke mogao ustanoviti kod gimnastičkih vježbi, kao kod plivanja i veslanja». (Vidi Karl Mosterts, Junglingsseelsorge; Herder, 1920., str. 185.)

Kad si u Orlovskoj organizaciji, odgajaš se neovisno od djevojačkoga svijeta, i uvijek si u dobrome društvu s poletnim mladićima, Kristovim vitezovima. Temelj Orlovstvu jest česta sv. Pričest. Sveta Pričest pak stvara apostole, misionare, mučenike. Orlovstvo pruža ljudskoj duši tako velike uzore, da možeš bez ikakvih većih poteškoća svladavati sjetilni nagon.

U Orlovstvu se osobito pazi na dobar primjer, a poglavito se štuje presveta Bogorodica. Svaki je Orao vitez Marijin. Pred njegovom dušom uvijek lebdi dražesna slika Majke Božje, ovjenčana čarom beskrajne ljepote i milinom najčišćega djevičanstva. Orao u svakoj djevojci vidi sestru Gospinu. A smije li Orao da o sestri Bezgrješne pomisli ma i najmanje zlo?

Da, Orao je apostol Kršćanskoga viteštva, apostol svete čistoće, on se bori, da hrvatski narod opet poštiva žene i majke, kako ga to uči katolička Crkva. On hoće, da među nama opet zablista, kao negda, svetost Kršćanskoga braka, koji Bog blagoslivlje mnoštovom djece – budućih blaženika, koji će na vijeke gledati i veličati trojedinoga Boga.